DANZIG, statek pasażersko-towarowy (1846)
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 5 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''„DANZIG”''', statek pasażersko-towarowy | + | '''„DANZIG”''', statek pasażersko-towarowy wodowany 11 IX 1846 w [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stoczni Klawittera]] dla Dampfschiff-Gesellschaft „Danzig”; pierwsza jednostka o tej nazwie wyposażona w napęd mechaniczny; nośność 50 łasztów, kadłub drewniany, bocznokołowiec (dwa boczne koła), ożaglowanie, załoga dziewięciu ludzi, maszyna parowa 55 KM nominalnych. Przewoził pasażerów i ładunki do Rosji i do Szwecji. 20 III 1849 wyczarterowany na rok przez pruską marynarkę wojenną, służył jako awizo uzbrojone w działo 24 funtowe i dwie karonady 18 funtowe. 17 IV 1855 podczas sztormu rozbity na brzegu opodal Kłajpedy (Memel); zginęło wówczas 90 osób. Była to najtragiczniejsza katastrofa statku o nazwie „Danzig”. {{author: WDAN}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 19:43, 22 mar 2023
„DANZIG”, statek pasażersko-towarowy wodowany 11 IX 1846 w Stoczni Klawittera dla Dampfschiff-Gesellschaft „Danzig”; pierwsza jednostka o tej nazwie wyposażona w napęd mechaniczny; nośność 50 łasztów, kadłub drewniany, bocznokołowiec (dwa boczne koła), ożaglowanie, załoga dziewięciu ludzi, maszyna parowa 55 KM nominalnych. Przewoził pasażerów i ładunki do Rosji i do Szwecji. 20 III 1849 wyczarterowany na rok przez pruską marynarkę wojenną, służył jako awizo uzbrojone w działo 24 funtowe i dwie karonady 18 funtowe. 17 IV 1855 podczas sztormu rozbity na brzegu opodal Kłajpedy (Memel); zginęło wówczas 90 osób. Była to najtragiczniejsza katastrofa statku o nazwie „Danzig”.