DANZIG, statki, okręty

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
'''„DANZIG”.''' Nazwą tą ochrzczono w XIX–XX wieku około 50 jednostek różnych bander, najczęściej niemieckich, prus. I WMG. Najwięcej, bo 9 jednocześnie, pływało w latach 1938–1939. Największym okrętem o tej nazwie był zbudowany w Gdańsku niemiecki lekki krążownik klasy „Bremen”, a największym statkiem handlowo – pasażersko-towarowy q „Danzig” o pojemności 3799 RT. Pierwszy q „Danzig” o napędzie parowym zbudowała w 1846 q Stocznia Klawittera. Ponadto nazywały się tak statki i kutry rybackie, holowniki, jednostki pomocnicze, lichtugi morskie („Danzig I” i „Danzig II”) oraz statki zagraniczne, m.in. brytyjski żaglowiec towarowy q „Danzig” o pojemności 795 RT, norweski żaglowiec emigrancki z 1. połowy XIX wieku. W roku 2011 nazwę „Danzig” nosił prom drogowy na Kanale Kilońskim. Słowo „Danzig” było także członem nazw statków, np. żaglowca towarowego „Danzig Packet” (1828–1853, zaginął na Bałtyku), pasażerskiego motorowca q „Hansestadt Danzig” (1924–1941), obecnie jedynym statkiem morskim z tym elementem w nazwie jest holenderski drobnicowiec q „Danzigergracht”.  {{author: MBŁ}} [[Category: Encyklopedia]]
+
'''„DANZIG”.''' Nazwą tą ochrzczono w XIX–XX wieku około 50 jednostek różnych bander, najczęściej niemieckich, pruskich i Wolnego Miasta Gdańska. Najwięcej, bo dziewięć jednocześnie, pływało w latach 1938–1939. Największym okrętem o tej nazwie był zbudowany w Gdańsku niemiecki lekki krążownik klasy „Bremen”, a największym statkiem handlowym – pasażersko-towarowy [[DANZIG, statek pasażersko-towarowy (1903) | „Danzig”]] o pojemności 3799 RT. Pierwszy [[DANZIG, korweta (1850) | „Danzig”]] o napędzie parowym zbudowała w 1846 [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stocznia Klawittera]]. Ponadto nazywały się tak statki i kutry rybackie, holowniki, jednostki pomocnicze, lichtugi morskie („Danzig I” i „Danzig II”) oraz statki zagraniczne, między innymi brytyjski żaglowiec towarowy [[DANZIG, brytyjski trzymasztowy żaglowiec towarowy (1864) | „Danzig”]] o pojemności 795 RT, norweski żaglowiec emigrancki z 1. połowy XIX wieku. W 2011 nazwę „Danzig” nosił prom drogowy na Kanale Kilońskim. Słowo „Danzig” było także członem nazw statków, np. żaglowca towarowego „Danzig Packet” (1828–1853, zaginął na Morzu Bałtyckim), pasażerskiego motorowca [[HANSESTADT DANZIG, statek pasażerski | „Hansestadt Danzig”]] (1924–1941), obecnie jedynym statkiem morskim z tym elementem w nazwie jest holenderski drobnicowiec [[DANZIGERGRACHT, holenderski statek towarowy | „Danzigergracht”]].  {{author: MBŁ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 20:23, 9 wrz 2022

„DANZIG”. Nazwą tą ochrzczono w XIX–XX wieku około 50 jednostek różnych bander, najczęściej niemieckich, pruskich i Wolnego Miasta Gdańska. Najwięcej, bo dziewięć jednocześnie, pływało w latach 1938–1939. Największym okrętem o tej nazwie był zbudowany w Gdańsku niemiecki lekki krążownik klasy „Bremen”, a największym statkiem handlowym – pasażersko-towarowy „Danzig” o pojemności 3799 RT. Pierwszy „Danzig” o napędzie parowym zbudowała w 1846 Stocznia Klawittera. Ponadto nazywały się tak statki i kutry rybackie, holowniki, jednostki pomocnicze, lichtugi morskie („Danzig I” i „Danzig II”) oraz statki zagraniczne, między innymi brytyjski żaglowiec towarowy „Danzig” o pojemności 795 RT, norweski żaglowiec emigrancki z 1. połowy XIX wieku. W 2011 nazwę „Danzig” nosił prom drogowy na Kanale Kilońskim. Słowo „Danzig” było także członem nazw statków, np. żaglowca towarowego „Danzig Packet” (1828–1853, zaginął na Morzu Bałtyckim), pasażerskiego motorowca „Hansestadt Danzig” (1924–1941), obecnie jedynym statkiem morskim z tym elementem w nazwie jest holenderski drobnicowiec „Danzigergracht”. MBŁ

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania