GENERAŁ ZARUSKI, żaglowiec

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{paper}} Żaglowiec Generał Zaruski „GENERAŁ ZARUSKI”, żaglowiec, drewniany kecz gaflowy, dł. 28 m...”)
 
 
(Nie pokazano 22 wersji utworzonych przez 7 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Żaglowiec____Generał_Zaruski___.JPG|thumb|Żaglowiec    Generał Zaruski   ]]„GENERAŁ ZARUSKI”, żaglowiec, drewniany kecz gaflowy, dł. 28 m (z bukszprytem), szer. 5,8 m, zanurzenie 3,6 m, pow. ożaglowania 314 m², poj. 71 BRT, 2 silniki o łącznej mocy 228 KM, załoga 26 osób; zbudowany 1939 w stoczni B. Lunda w Ekenäs w Szwecji z inicjatywy gen. Mariusza Zaruskiego, na zamówienie Ligi Morskiej i Kolonialnej. Wybuch II w. świat. uniemożliwił przekazanie go stronie pol. Podczas wojny p.n. „Kryssaren” pływał pod banderą Svenska Seglarskola. W 1946 przekazany Polsce, otrzymał imię „Generał Zaruski”. Przez kilka lat był flagową jednostką Ligi Morskiej. W 1950 przemianowany na „Młodą Gwardię”. W 1953, po likwidacji Ligi Morskiej, przejęty przez Ligę Przyjaciół Żołnierza (późn. Ligę Obrony Kraju). W 1957 przemianowany na „Mariusz Zaruski”. W tym samym roku, wspólnie z „Zewem Morza”, odbył rejs do Narviku, podczas którego – po raz pierwszy w historii pol. żeglarstwa – przekroczono koło podbiegunowe. W 1969 jednostka powróciła do imienia „Generał Zaruski”. W 1975 popłynął w swój najdłuższy rejs na Spitsbergen i Wyspę Niedźwiedzią. W poł. lat 90. XX w. wydzierżawiony pryw. armatorowi. Pogarszający się stan tech. spowodował utratę w 2003 klasy Polskiego Rejestru Statków, co skutkowało wyłączeniem go z eksploatacji. Przez niemal cały okres 1946 –2003 pływał jako jednostka szkoleniowa, przez jego pokład przewinęły się setki młodych adeptów żeglarstwa. Brał udział w Operacjach Żagiel, odbywały się na nim również rejsy organizowane przez Bractwo Żelaznej Szekli, zabierał także na pokład młodzież niepełnosprawną i z tzw. środowisk zagrożonych. W 2005, z inicjatywy Fundacji Polskie Żagle im. gen. Mariusza Zaruskiego, przeholowany do Władysławowa. Prace remontowe w 2006 wstrzymano z braku funduszy. W 2008 miasto Gd. odkupiło żaglowiec od Ligi Obrony Kraju; armatorem został Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. W 2009 firma Complex Jacht z Pucka rozpoczęła na nim prace remontowe. {{author: RP}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:1_Generał_Zaruski_-_jacht.jpg|thumb|Patron, generał brygady Wojska Polskiego Mariusz Zaruski (1867 – 1941) pionier polskiego żeglarstwa]]
 +
[[File:Genrał_Zaruski.jpg|thumb|STS „Generał Zaruski” pod żaglami, lata 50. XX wieku]]
 +
[[File:Generał_Zaruski.jpg|thumb|STS „Generał Zaruski” pod żaglami, 2014]]
 +
[[File:2_Generał_Zaruski_-_jacht.JPG|thumb|STS „Generał Zaruski” cumujący przy Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku, 2018]]
 +
[[File: Tablica_Generał_Zaruski.jpg |thumb| Tablica kecza „Generał Zaruski” w gdańskiej marinie]]
 +
 
 +
'''„GENERAŁ ZARUSKI”''', STS, żaglowiec, drewniany kecz gaflowy, długość z bukszprytem 28 m, szerokość 5,88 m, zanurzenie 3,26 m, powierzchnia ożaglowania 327 m², pojemność 71 BRT, 2 silniki o łącznej mocy 228 KM, załoga 26 osób; zbudowany w 1939 w stoczni B. Lunda w Ekenäs w Szwecji z inicjatywy gen. Mariusza Zaruskiego, na zamówienie Ligi Morskiej i Kolonialnej. Wybuch II wojny światowej uniemożliwił przekazanie go stronie polskiej. Podczas wojny pod nazwą „Kryssaren” pływał pod banderą Svenska Seglarskola (Szwedzka Szkoła Żeglarstwa).<br/><br/>
 +
W 1946 przekazany Polsce, otrzymał imię „Generał Zaruski”. Przez kilka lat był flagową jednostką Ligi Morskiej. W 1950 przemianowany na „Młodą Gwardię”. W 1953, po likwidacji Ligi Morskiej, przejęty przez Ligę Przyjaciół Żołnierza (późniejszą Ligę Obrony Kraju). W 1957 przemianowany na „Mariusz Zaruski”. W tym samym roku, wspólnie z „Zewem Morza”, odbył rejs do Narviku, podczas którego – po raz pierwszy w historii polskiego żeglarstwa – przekroczono koło podbiegunowe. W 1969 jednostka powróciła do imienia „Generał Zaruski”. W 1975 popłynął w swój najdłuższy rejs na Spitsbergen i Wyspę Niedźwiedzią. W połowie lat 90. XX wieku wydzierżawiony prywatnemu armatorowi. Pogarszający się stan techniczny spowodował utratę w 2003 klasy Polskiego Rejestru Statków, co skutkowało wyłączeniem go z eksploatacji. Przez niemal cały okres 1946–2003 pływał jako jednostka szkoleniowa, przez jego pokład przewinęły się setki młodych adeptów żeglarstwa. Brał udział w Operacjach Żagiel, odbywały się na nim również rejsy organizowane przez Bractwo Żelaznej Szekli, zabierał także na pokład młodzież niepełnosprawną i z tzw. środowisk zagrożonych. <br/><br/>
 +
W 2005, z inicjatywy Fundacji Polskie Żagle im. gen. Mariusza Zaruskiego, podjęto prace naprawcze. W kwietniu 2008 przyholowany do Władysławowa, remont wstrzymano z braku funduszy. 3 XI 2008 Miasto Gdańsk odkupiło żaglowiec od Ligi Obrony Kraju; armatorem został Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. W kwietniu 2009 przeholowany do [[GDAŃSKA STOCZNIA REMONTOWA | Gdańskiej Stoczni Remontowej]], gdzie firma Complex Jacht z Pucka rozpoczęła na nim dalsze prace remontowe. Ponownie zwodowany 5 XII 2011, podniósł banderę 30 X 2012. Służy szkoleniu i wychowaniu morskiemu młodzieży jako jednostka flagowa Miasta Gdańska, w chwili ponownego wejścia do służby z biurem armatora na terenie Przystani Żeglarskiej „Żabi Kruk” przy ul. Żabi Kruk 15a. Przy nabrzeżu [[MARINA | mariny]] na ul. Szafarnia, w chodniku, wmurowano upamiętniającą go tablicę. {{author: RP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 20:05, 10 sie 2024

Patron, generał brygady Wojska Polskiego Mariusz Zaruski (1867 – 1941) pionier polskiego żeglarstwa
STS „Generał Zaruski” pod żaglami, lata 50. XX wieku
STS „Generał Zaruski” pod żaglami, 2014
STS „Generał Zaruski” cumujący przy Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku, 2018
Tablica kecza „Generał Zaruski” w gdańskiej marinie

„GENERAŁ ZARUSKI”, STS, żaglowiec, drewniany kecz gaflowy, długość z bukszprytem 28 m, szerokość 5,88 m, zanurzenie 3,26 m, powierzchnia ożaglowania 327 m², pojemność 71 BRT, 2 silniki o łącznej mocy 228 KM, załoga 26 osób; zbudowany w 1939 w stoczni B. Lunda w Ekenäs w Szwecji z inicjatywy gen. Mariusza Zaruskiego, na zamówienie Ligi Morskiej i Kolonialnej. Wybuch II wojny światowej uniemożliwił przekazanie go stronie polskiej. Podczas wojny pod nazwą „Kryssaren” pływał pod banderą Svenska Seglarskola (Szwedzka Szkoła Żeglarstwa).

W 1946 przekazany Polsce, otrzymał imię „Generał Zaruski”. Przez kilka lat był flagową jednostką Ligi Morskiej. W 1950 przemianowany na „Młodą Gwardię”. W 1953, po likwidacji Ligi Morskiej, przejęty przez Ligę Przyjaciół Żołnierza (późniejszą Ligę Obrony Kraju). W 1957 przemianowany na „Mariusz Zaruski”. W tym samym roku, wspólnie z „Zewem Morza”, odbył rejs do Narviku, podczas którego – po raz pierwszy w historii polskiego żeglarstwa – przekroczono koło podbiegunowe. W 1969 jednostka powróciła do imienia „Generał Zaruski”. W 1975 popłynął w swój najdłuższy rejs na Spitsbergen i Wyspę Niedźwiedzią. W połowie lat 90. XX wieku wydzierżawiony prywatnemu armatorowi. Pogarszający się stan techniczny spowodował utratę w 2003 klasy Polskiego Rejestru Statków, co skutkowało wyłączeniem go z eksploatacji. Przez niemal cały okres 1946–2003 pływał jako jednostka szkoleniowa, przez jego pokład przewinęły się setki młodych adeptów żeglarstwa. Brał udział w Operacjach Żagiel, odbywały się na nim również rejsy organizowane przez Bractwo Żelaznej Szekli, zabierał także na pokład młodzież niepełnosprawną i z tzw. środowisk zagrożonych.

W 2005, z inicjatywy Fundacji Polskie Żagle im. gen. Mariusza Zaruskiego, podjęto prace naprawcze. W kwietniu 2008 przyholowany do Władysławowa, remont wstrzymano z braku funduszy. 3 XI 2008 Miasto Gdańsk odkupiło żaglowiec od Ligi Obrony Kraju; armatorem został Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. W kwietniu 2009 przeholowany do Gdańskiej Stoczni Remontowej, gdzie firma Complex Jacht z Pucka rozpoczęła na nim dalsze prace remontowe. Ponownie zwodowany 5 XII 2011, podniósł banderę 30 X 2012. Służy szkoleniu i wychowaniu morskiemu młodzieży jako jednostka flagowa Miasta Gdańska, w chwili ponownego wejścia do służby z biurem armatora na terenie Przystani Żeglarskiej „Żabi Kruk” przy ul. Żabi Kruk 15a. Przy nabrzeżu mariny na ul. Szafarnia, w chodniku, wmurowano upamiętniającą go tablicę. RP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania