RIVULO FRANZISCUS de, kompozytor

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{web}} Category: EncyklopediaCategory: Hasła w przygotowaniu”)
 
m (Blazejsliwinski przeniósł stronę RIVULO FRANZISCUS de na RIVULO FRANZISCUS de, kompozytor)
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
[[Category: Encyklopedia]][[Category: Hasła w przygotowaniu]]
+
[[File:Rivulo.jpg|thumb|Franciscus de Rivulo, ''Delectare in Domino'', głos Sopranu (fragment)]]
 +
 
 +
'''FRANZISCUS''' (Franciscus) '''DE RIVULO''' (zm. 1564 Gdańsk), kompozytor. Pochodził prawdopodobnie z Niderlandów. W Gdańsku przebywał w latach 1560–1564, kantor w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] (NMP) i kapelmistrz powstałej wówczas kapeli miejskiej, służącej kościołowi NMP oraz regularnie występującej w [[DWÓR ARTUSA | Dworze Artusa]]. Kształcił na potrzeby kapeli młodych śpiewaków, zajmował się ustawianiem melodii chorałowych na bębnie czternastodzwonnego carillonu, który w 1561 zainstalowano w wieży [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA | Ratusza Głównego Miasta]] (zob. [[CARILLONY | carillony]]). <br/><br/>
 +
Zachowana twórczość obejmuje utwory religijne i świeckie. W motetach i mszach pisanych w stylu flamandzkim stosował różne techniki kompozytorskie. Utwór ''Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’'' należy do pierwszych znanych w repertuarze gdańskich wielogłosowych opracowań chorału protestanckiego. Wielogłosowe pieśni świeckie, pisane prawdopodobnie z myślą o wykonaniu w Dworze Artusa, zapoczątkowały rozwój lokalnej twórczości w tym gatunku. {{author: DP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Aktualna wersja na dzień 16:52, 22 sie 2022

Franciscus de Rivulo, Delectare in Domino, głos Sopranu (fragment)

FRANZISCUS (Franciscus) DE RIVULO (zm. 1564 Gdańsk), kompozytor. Pochodził prawdopodobnie z Niderlandów. W Gdańsku przebywał w latach 1560–1564, kantor w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (NMP) i kapelmistrz powstałej wówczas kapeli miejskiej, służącej kościołowi NMP oraz regularnie występującej w Dworze Artusa. Kształcił na potrzeby kapeli młodych śpiewaków, zajmował się ustawianiem melodii chorałowych na bębnie czternastodzwonnego carillonu, który w 1561 zainstalowano w wieży Ratusza Głównego Miasta (zob. carillony).

Zachowana twórczość obejmuje utwory religijne i świeckie. W motetach i mszach pisanych w stylu flamandzkim stosował różne techniki kompozytorskie. Utwór Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’ należy do pierwszych znanych w repertuarze gdańskich wielogłosowych opracowań chorału protestanckiego. Wielogłosowe pieśni świeckie, pisane prawdopodobnie z myślą o wykonaniu w Dworze Artusa, zapoczątkowały rozwój lokalnej twórczości w tym gatunku. DP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania