KONTRASTY
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
+ | [[File: 2_Kontrasty.PNG |thumb| „Kontrasty”, czerwiec – wrzesień 1956]] | ||
[[File: 1_Kontrasty.PNG |thumb| „Kontrasty”, 23 X 1956]] | [[File: 1_Kontrasty.PNG |thumb| „Kontrasty”, 23 X 1956]] | ||
− | '''KONTRASTY''', poetycko-plastyczna grupa studencka, utworzona w czerwcu 1956 przy wydawanym w Gdańsku dwutygodniku „studentów i młodej inteligencji” – „Kontrasty”; pierwsza grupa tego typu powstała w Gdańsku na fali przemian społeczno-politycznych 1956. Obok [[CZYCHOWSKI MIECZYSŁAW, poeta, malarz, rzeźbiarz | Mieczysława Czychowskiego]] jej założycielami byli [[BEREŹNICKI KIEJSTUT, profesor Akademii Sztuk Pięknych | Kiejstut Bereźnicki]] i Edward Stachura, którzy wówczas debiutowali, oraz | + | '''KONTRASTY''', poetycko-plastyczna grupa studencka, utworzona w czerwcu 1956 przy wydawanym w Gdańsku dwutygodniku „studentów i młodej inteligencji” – „Kontrasty”; pierwsza grupa tego typu powstała w Gdańsku na fali przemian społeczno-politycznych 1956. Obok [[CZYCHOWSKI MIECZYSŁAW, poeta, malarz, rzeźbiarz | Mieczysława Czychowskiego]] jej założycielami byli [[BEREŹNICKI KIEJSTUT, profesor Akademii Sztuk Pięknych | Kiejstut Bereźnicki]] i Edward Stachura, którzy wówczas debiutowali, oraz [[BUKOWSKI ROMUALD, artysta plastyk, poseł | Romuald Bukowski]]. Debiutowali na łamach dwutygodnika również [[FAC BOLESŁAW, prozaik, poeta | Bolesław Fac]] i [[STECEWICZ MIROSŁAW, poeta, prozaik, dziennikarz | Mirosław Stecewicz]], redaktorem naczelnym była [[TROJANOWSKA IZABELLA, dziennikarka, pisarka | Izabella Trojanowska]], w składzie redakcji był m.in. [[AFANASJEW JERZY, reżyser, poeta, pisarz | Jerzy Afanasjew]].<br/><br/> |
W manifeście ogłoszonym w 5. numerze „Kontrastów” odżegnywali się od tworzenia programu poetyckiego, stawiając sobie za cel eksponowanie kontrastów, aby w ten sposób uczynić świat bardziej przejrzystym i prostym dla każdego człowieka. Uważa się, że taka deklaracja dotycząca własnej twórczości była zapowiedzią nowego rozumienia funkcji estetycznych i społecznych poezji, która mogła być zwulgaryzowana w treści, ale precyzyjna w formie.<br/><br/> | W manifeście ogłoszonym w 5. numerze „Kontrastów” odżegnywali się od tworzenia programu poetyckiego, stawiając sobie za cel eksponowanie kontrastów, aby w ten sposób uczynić świat bardziej przejrzystym i prostym dla każdego człowieka. Uważa się, że taka deklaracja dotycząca własnej twórczości była zapowiedzią nowego rozumienia funkcji estetycznych i społecznych poezji, która mogła być zwulgaryzowana w treści, ale precyzyjna w formie.<br/><br/> | ||
Grupa istniała krótko, jej znaczenie polega w dużej mierze na uświadomieniu istniejących od niedawna możliwości, pionierstwie w autonomicznym organizowaniu się młodych twórców. Grupa zakończyła działalność wraz z zamknięciem dwutygodnika „Kontrasty” w grudniu 1956. Po tej dacie jej członkowie pojawiali się jeszcze na łamach kolejnego gdańskiego periodyku – „Uwagi”, gdzie publikowali indywidualnie do końca 1957 (czyli do zamknięcia tego pisma). {{author: AFL}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] | Grupa istniała krótko, jej znaczenie polega w dużej mierze na uświadomieniu istniejących od niedawna możliwości, pionierstwie w autonomicznym organizowaniu się młodych twórców. Grupa zakończyła działalność wraz z zamknięciem dwutygodnika „Kontrasty” w grudniu 1956. Po tej dacie jej członkowie pojawiali się jeszcze na łamach kolejnego gdańskiego periodyku – „Uwagi”, gdzie publikowali indywidualnie do końca 1957 (czyli do zamknięcia tego pisma). {{author: AFL}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 07:15, 14 cze 2024
KONTRASTY, poetycko-plastyczna grupa studencka, utworzona w czerwcu 1956 przy wydawanym w Gdańsku dwutygodniku „studentów i młodej inteligencji” – „Kontrasty”; pierwsza grupa tego typu powstała w Gdańsku na fali przemian społeczno-politycznych 1956. Obok Mieczysława Czychowskiego jej założycielami byli Kiejstut Bereźnicki i Edward Stachura, którzy wówczas debiutowali, oraz Romuald Bukowski. Debiutowali na łamach dwutygodnika również Bolesław Fac i Mirosław Stecewicz, redaktorem naczelnym była Izabella Trojanowska, w składzie redakcji był m.in. Jerzy Afanasjew.
W manifeście ogłoszonym w 5. numerze „Kontrastów” odżegnywali się od tworzenia programu poetyckiego, stawiając sobie za cel eksponowanie kontrastów, aby w ten sposób uczynić świat bardziej przejrzystym i prostym dla każdego człowieka. Uważa się, że taka deklaracja dotycząca własnej twórczości była zapowiedzią nowego rozumienia funkcji estetycznych i społecznych poezji, która mogła być zwulgaryzowana w treści, ale precyzyjna w formie.
Grupa istniała krótko, jej znaczenie polega w dużej mierze na uświadomieniu istniejących od niedawna możliwości, pionierstwie w autonomicznym organizowaniu się młodych twórców. Grupa zakończyła działalność wraz z zamknięciem dwutygodnika „Kontrasty” w grudniu 1956. Po tej dacie jej członkowie pojawiali się jeszcze na łamach kolejnego gdańskiego periodyku – „Uwagi”, gdzie publikowali indywidualnie do końca 1957 (czyli do zamknięcia tego pisma).