KATASTROFA LOTNICZA, ul. Kościuszki, 1954
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | [[File: Katastrofa_lotnicza_1954.jpg |thumb| Łącznik między budynkami przy ul. Kościuszki | + | [[File: Katastrofa_lotnicza_1954.jpg |thumb| Łącznik między budynkami przy ul. Kościuszki 52−54 po odbudowie]] |
− | '''KATASTROFA LOTNICZA''' przy ul. Kościuszki | + | '''KATASTROFA LOTNICZA''' przy ul. Kościuszki 52−54. Doszło do niej 24 II 1954. Z [[LOTNISKA | lotniska w Gdańsku-Wrzeszczu]] wystartowała do lotu ćwiczebnego eskadra samolotów typu „Iljuszyn Ił-10”, należąca do 51. Pułku Lotnictwa Szturmowego (stacjonował na lotnisku od 1952). Załogę jednej z maszyn stanowili pilot chorąży Stanisław Piesak i strzelec tylny kapral Marian Wojnicz. Podczas przelotu nad lotniskiem żołnierze znajdujący się na ziemi zauważyli, że podwozie w samolocie nie schowało się w pełni. Drogą radiową powiadomiono o tym załogę, doszło jednak do kolejnej awarii – z silnika zaczął wydobywać się dym i ustała jego praca. Maszyna znajdowała się na wysokości 300 m, w odległości dwóch km od lotniska. Pilot zawrócił i szybując, podjął próbę powrotu na lotnisko. Samolot szybko stracił wysokość i o godzinie 12:49, w odległości 250 m od pasa startowego, uderzył w łącznik budynków przy u Kościuszki 52−54. Zginęli obaj członkowie załogi, ofiar na ziemi nie było. <br/><br/> |
− | Łącznik budynków uległ całkowitemu zniszczeniu. Władze zachowały wypadek w tajemnicy, nie ukazały się na jego temat żadne publikacje w prasie. Wojskowe dochodzenie ustaliło, że awarię silnika spowodowało jego zatarcie wskutek niewłaściwej konserwacji. Chorąży Stanisław Piesak został pochowany w rodzinnym Kotuniu (województwo mazowieckie, powiat siedlecki), kapral Marian Wojnicz w Szczecinie. Budynek został wyremontowany, mieszkańcom za utracone mienie wypłacono odszkodowania. {{author: JRF = Joanna Raftopulos}} <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> | + | Łącznik budynków uległ całkowitemu zniszczeniu. Władze zachowały wypadek w tajemnicy, nie ukazały się na jego temat żadne publikacje w prasie. Wojskowe dochodzenie ustaliło, że awarię silnika spowodowało jego zatarcie wskutek niewłaściwej konserwacji. Chorąży Stanisław Piesak został pochowany w rodzinnym Kotuniu (województwo mazowieckie, powiat siedlecki), kapral Marian Wojnicz w Szczecinie. Budynek został wyremontowany, mieszkańcom za utracone mienie wypłacono odszkodowania. {{author: JRF = Joanna Raftopulos}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> |
Linia 9: | Linia 9: | ||
''Pamięci lotników wojskowych 1945–2003'', red. Józef Zieliński, Warszawa 2003. <br/> | ''Pamięci lotników wojskowych 1945–2003'', red. Józef Zieliński, Warszawa 2003. <br/> | ||
Wasielewski Jarosław, ''Katastrofa lotnicza we Wrzeszczu sprzed 62 lat'', https://historia.trojmiasto.pl/Katastrofa-lotnicza-we-Wrzeszczu-sprzed-62-lat-n108251.html. | Wasielewski Jarosław, ''Katastrofa lotnicza we Wrzeszczu sprzed 62 lat'', https://historia.trojmiasto.pl/Katastrofa-lotnicza-we-Wrzeszczu-sprzed-62-lat-n108251.html. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− |
Aktualna wersja na dzień 13:30, 16 lut 2024
KATASTROFA LOTNICZA przy ul. Kościuszki 52−54. Doszło do niej 24 II 1954. Z lotniska w Gdańsku-Wrzeszczu wystartowała do lotu ćwiczebnego eskadra samolotów typu „Iljuszyn Ił-10”, należąca do 51. Pułku Lotnictwa Szturmowego (stacjonował na lotnisku od 1952). Załogę jednej z maszyn stanowili pilot chorąży Stanisław Piesak i strzelec tylny kapral Marian Wojnicz. Podczas przelotu nad lotniskiem żołnierze znajdujący się na ziemi zauważyli, że podwozie w samolocie nie schowało się w pełni. Drogą radiową powiadomiono o tym załogę, doszło jednak do kolejnej awarii – z silnika zaczął wydobywać się dym i ustała jego praca. Maszyna znajdowała się na wysokości 300 m, w odległości dwóch km od lotniska. Pilot zawrócił i szybując, podjął próbę powrotu na lotnisko. Samolot szybko stracił wysokość i o godzinie 12:49, w odległości 250 m od pasa startowego, uderzył w łącznik budynków przy u Kościuszki 52−54. Zginęli obaj członkowie załogi, ofiar na ziemi nie było.
Łącznik budynków uległ całkowitemu zniszczeniu. Władze zachowały wypadek w tajemnicy, nie ukazały się na jego temat żadne publikacje w prasie. Wojskowe dochodzenie ustaliło, że awarię silnika spowodowało jego zatarcie wskutek niewłaściwej konserwacji. Chorąży Stanisław Piesak został pochowany w rodzinnym Kotuniu (województwo mazowieckie, powiat siedlecki), kapral Marian Wojnicz w Szczecinie. Budynek został wyremontowany, mieszkańcom za utracone mienie wypłacono odszkodowania.
Bibliografia:
Pamięci lotników wojskowych 1945–2003, red. Józef Zieliński, Warszawa 2003.
Wasielewski Jarosław, Katastrofa lotnicza we Wrzeszczu sprzed 62 lat, https://historia.trojmiasto.pl/Katastrofa-lotnicza-we-Wrzeszczu-sprzed-62-lat-n108251.html.