KATASTROFA LOTNICZA, ul. Kościuszki, 1954

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
[[File: Katastrofa_lotnicza_1954.jpg |thumb| Łącznik między budynkami przy ul. Kościuszki 52-54 po odbudowie]]
+
[[File: Katastrofa_lotnicza_1954.jpg |thumb| Łącznik między budynkami przy ul. Kościuszki 52−54 po odbudowie]]
  
'''KATASTROFA LOTNICZA''' przy ul. Kościuszki 52-54. Doszło do niej 24 II 1954. Z [[LOTNISKA | lotniska w Gdańsku-Wrzeszczu]] wystartowała do lotu ćwiczebnego eskadra samolotów typu „Iljuszyn Ił-10”, należąca do 51. Pułku Lotnictwa Szturmowego (stacjonował na lotnisku od 1952). Załogę jednej z maszyn stanowili pilot chorąży Stanisław Piesak i strzelec tylny kapral Marian Wojnicz. Podczas przelotu nad lotniskiem żołnierze znajdujący się na ziemi zauważyli, że podwozie w samolocie nie schowało się w pełni. Drogą radiową powiadomiono o tym załogę, doszło jednak do kolejnej awarii – z silnika zaczął wydobywać się dym i ustała jego praca. Maszyna znajdowała się na wysokości 300 m, w odległości dwóch km od lotniska. Pilot zawrócił i szybując podjął próbę powrotu na lotnisko. Samolot szybko stracił wysokość i o godzinie 12:49, w odległości 250 m od pasa startowego uderzył w łącznik budynków przy u Kościuszki 52-54. Zginęli obaj członkowie załogi, ofiar na ziemi nie było. <br/><br/>
+
'''KATASTROFA LOTNICZA''' przy ul. Kościuszki 52−54. Doszło do niej 24 II 1954. Z [[LOTNISKA | lotniska w Gdańsku-Wrzeszczu]] wystartowała do lotu ćwiczebnego eskadra samolotów typu „Iljuszyn Ił-10”, należąca do 51. Pułku Lotnictwa Szturmowego (stacjonował na lotnisku od 1952). Załogę jednej z maszyn stanowili pilot chorąży Stanisław Piesak i strzelec tylny kapral Marian Wojnicz. Podczas przelotu nad lotniskiem żołnierze znajdujący się na ziemi zauważyli, że podwozie w samolocie nie schowało się w pełni. Drogą radiową powiadomiono o tym załogę, doszło jednak do kolejnej awarii – z silnika zaczął wydobywać się dym i ustała jego praca. Maszyna znajdowała się na wysokości 300 m, w odległości dwóch km od lotniska. Pilot zawrócił i szybując, podjął próbę powrotu na lotnisko. Samolot szybko stracił wysokość i o godzinie 12:49, w odległości 250 m od pasa startowego, uderzył w łącznik budynków przy u Kościuszki 52−54. Zginęli obaj członkowie załogi, ofiar na ziemi nie było. <br/><br/>
Łącznik budynków uległ całkowitemu zniszczeniu. Władze zachowały wypadek w tajemnicy, nie ukazały się na jego temat żadne publikacje w prasie. Wojskowe dochodzenie ustaliło, że awarię silnika spowodowało jego zatarcie wskutek niewłaściwej konserwacji. Chorąży Stanisław Piesak został pochowany w rodzinnym Kotuniu (województwo mazowieckie, powiat siedlecki), kapral Marian Wojnicz w Szczecinie. Budynek został wyremontowany, mieszkańcom za utracone mienie wypłacono odszkodowania. {{author: JRF = Joanna Raftopulos}} <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
+
Łącznik budynków uległ całkowitemu zniszczeniu. Władze zachowały wypadek w tajemnicy, nie ukazały się na jego temat żadne publikacje w prasie. Wojskowe dochodzenie ustaliło, że awarię silnika spowodowało jego zatarcie wskutek niewłaściwej konserwacji. Chorąży Stanisław Piesak został pochowany w rodzinnym Kotuniu (województwo mazowieckie, powiat siedlecki), kapral Marian Wojnicz w Szczecinie. Budynek został wyremontowany, mieszkańcom za utracone mienie wypłacono odszkodowania. {{author: JRF = Joanna Raftopulos}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]    <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
  
  
Linia 9: Linia 9:
 
''Pamięci lotników wojskowych 1945–2003'', red. Józef Zieliński, Warszawa 2003. <br/>
 
''Pamięci lotników wojskowych 1945–2003'', red. Józef Zieliński, Warszawa 2003. <br/>
 
Wasielewski Jarosław, ''Katastrofa lotnicza we Wrzeszczu sprzed 62 lat'', https://historia.trojmiasto.pl/Katastrofa-lotnicza-we-Wrzeszczu-sprzed-62-lat-n108251.html.
 
Wasielewski Jarosław, ''Katastrofa lotnicza we Wrzeszczu sprzed 62 lat'', https://historia.trojmiasto.pl/Katastrofa-lotnicza-we-Wrzeszczu-sprzed-62-lat-n108251.html.
 
 
 
[[Category: Hasła w przygotowaniu]]
 

Aktualna wersja na dzień 14:30, 16 lut 2024

Łącznik między budynkami przy ul. Kościuszki 52−54 po odbudowie

KATASTROFA LOTNICZA przy ul. Kościuszki 52−54. Doszło do niej 24 II 1954. Z lotniska w Gdańsku-Wrzeszczu wystartowała do lotu ćwiczebnego eskadra samolotów typu „Iljuszyn Ił-10”, należąca do 51. Pułku Lotnictwa Szturmowego (stacjonował na lotnisku od 1952). Załogę jednej z maszyn stanowili pilot chorąży Stanisław Piesak i strzelec tylny kapral Marian Wojnicz. Podczas przelotu nad lotniskiem żołnierze znajdujący się na ziemi zauważyli, że podwozie w samolocie nie schowało się w pełni. Drogą radiową powiadomiono o tym załogę, doszło jednak do kolejnej awarii – z silnika zaczął wydobywać się dym i ustała jego praca. Maszyna znajdowała się na wysokości 300 m, w odległości dwóch km od lotniska. Pilot zawrócił i szybując, podjął próbę powrotu na lotnisko. Samolot szybko stracił wysokość i o godzinie 12:49, w odległości 250 m od pasa startowego, uderzył w łącznik budynków przy u Kościuszki 52−54. Zginęli obaj członkowie załogi, ofiar na ziemi nie było.

Łącznik budynków uległ całkowitemu zniszczeniu. Władze zachowały wypadek w tajemnicy, nie ukazały się na jego temat żadne publikacje w prasie. Wojskowe dochodzenie ustaliło, że awarię silnika spowodowało jego zatarcie wskutek niewłaściwej konserwacji. Chorąży Stanisław Piesak został pochowany w rodzinnym Kotuniu (województwo mazowieckie, powiat siedlecki), kapral Marian Wojnicz w Szczecinie. Budynek został wyremontowany, mieszkańcom za utracone mienie wypłacono odszkodowania. JRF = Joanna Raftopulos








Bibliografia:
Pamięci lotników wojskowych 1945–2003, red. Józef Zieliński, Warszawa 2003.
Wasielewski Jarosław, Katastrofa lotnicza we Wrzeszczu sprzed 62 lat, https://historia.trojmiasto.pl/Katastrofa-lotnicza-we-Wrzeszczu-sprzed-62-lat-n108251.html.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania