FREYA, jacht

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 
[[File: Freya.png |thumb| Jacht „Freya” (w środku)]]
 
[[File: Freya.png |thumb| Jacht „Freya” (w środku)]]
'''FREYA''', jacht stalowy typu J-80, zbudowany w [[STOCZNIA GDAŃSKA| Stoczni Gdańskiej]] w 1967, jol na dziewięć osób, początkowo należący do [[JACHTKLUB STOCZNI GDAŃSKIEJ| Jachtklubu Stoczni Gdańskiej]]. Pierwotne oznaczenie jachtu: VIII-PZ-14, od 1976: PZ-94, następnie POL-94. Powierzchnia ożaglowania wynosiła 78 m², długość całkowita – 13,53 m, szerokość – 3,6 m, zanurzenie – 2 m. <br/><br/>
+
'''FREYA''', jacht stalowy typu J-80, zbudowany w [[STOCZNIA GDAŃSKA| Stoczni Gdańskiej]] w 1967, jol na dziewięć osób, początkowo należący do [[JACHTKLUB STOCZNI GDAŃSKIEJ| Jachtklubu Stoczni Gdańskiej]]. Pierwotne oznaczenie jachtu: VIII-PZ-14, od 1976: PZ-94, następnie POL-94. Powierzchnia ożaglowania wynosiła 78 m², długość całkowita – 13,53 m, szerokość – 3,6 m, zanurzenie – 2,2 m, silnik Volvo Penta MD21, 60KM. <br/><br/>
 
Jednostka została zaprojektowana przez Henryka Kujawę i Józefa Szymańdę i zbudowana specjalnie dla kapitana żeglugi wielkiej jachtowej [[BOGUCKI DARIUSZ MICHAŁ, żeglarz, projektant| Dariusza Boguckiego]] w ramach przygotowań do rejsu naukowo-wyczynowego nr 5/69 do Grenlandii (pierwszego rejsu do Grenlandii w historii polskiego żeglarstwa i drugiego na świecie). Dariusz Bogucki wyznaczył trasę przez Morze Bałtyckie, Cieśniny Duńskie do Morza Północnego, przejście północnym Oceanem Atlantyckim pod Kap Farvel, Cieśninę Davisa i Morze Baffina do cieśniny Lancaster i Arktykę kanadyjską, w drodze powrotnej – w wypadku sprzyjających warunków atmosferycznych – zamierzał płynąć trasą koło Ziemi Baffina przez zatokę Foxe oraz Cieśninę Hudsona.<br/><br/>
 
Jednostka została zaprojektowana przez Henryka Kujawę i Józefa Szymańdę i zbudowana specjalnie dla kapitana żeglugi wielkiej jachtowej [[BOGUCKI DARIUSZ MICHAŁ, żeglarz, projektant| Dariusza Boguckiego]] w ramach przygotowań do rejsu naukowo-wyczynowego nr 5/69 do Grenlandii (pierwszego rejsu do Grenlandii w historii polskiego żeglarstwa i drugiego na świecie). Dariusz Bogucki wyznaczył trasę przez Morze Bałtyckie, Cieśniny Duńskie do Morza Północnego, przejście północnym Oceanem Atlantyckim pod Kap Farvel, Cieśninę Davisa i Morze Baffina do cieśniny Lancaster i Arktykę kanadyjską, w drodze powrotnej – w wypadku sprzyjających warunków atmosferycznych – zamierzał płynąć trasą koło Ziemi Baffina przez zatokę Foxe oraz Cieśninę Hudsona.<br/><br/>
 
Jacht wyruszył 29 VI 1969 około godziny 17:00 z macierzystego portu jednostki w [[GÓRKI ZACHODNIE| Górkach Zachodnich]]. Na pokładzie byli zaokrętowani: Dariusz Bogucki – kapitan, Ludwik Balcer – zastępca kapitana i I oficer, Jan Tomaszewski – II oficer, Zdzisław Rawicki – III oficer, Mieczysław Dembniak, Stanisław Jakubczyk, Marian Wasilewski. Płynęli przez Hel, gdzie przeszli odprawę celną. 3 lipca przy wyspie Ven minęli się z wracającym do kraju „Darem Pomorza”. Podczas podróży cumowali w portach: Gilleleje (4 lipca), Aberdeen (12–16 lipca), Balfour (noc 16 do 18 lipca), Reykjavik (25–29 lipca). Postoje spowodowane były pęknięciem foka (pierwszy postój) oraz ponawiającą się awarią silnika, który ostatecznie usprawniono w Reykjaviku. Od 10 sierpnia jacht płynął pomiędzy krą lodową, 13 sierpnia wpłynął do fiordu Godthåb (od 2009: Nuuk) na zachodnim wybrzeżu Grenlandii, od 14 sierpnia cumował w porcie, gdzie usuwano awarie. 16 sierpnia wypłynął w drogę powrotną do Górek Zachodnich. 29 sierpnia jednostka zderzyła się z foką, cumowano w Balfour (5–6 września), Kirkwall (6 września), Helsingborgu (12–13 września), Kopenhadze (13–15 września). 19 września około godziny 17:00 jacht wpłynął do portu w Górkach Zachodnich, cumując w basenie Jachtklubu Stoczni Gdańskiej. Podczas rejsu przebyto 6450 mil morskich w ciągu 84 dni.<br/><br/>
 
Jacht wyruszył 29 VI 1969 około godziny 17:00 z macierzystego portu jednostki w [[GÓRKI ZACHODNIE| Górkach Zachodnich]]. Na pokładzie byli zaokrętowani: Dariusz Bogucki – kapitan, Ludwik Balcer – zastępca kapitana i I oficer, Jan Tomaszewski – II oficer, Zdzisław Rawicki – III oficer, Mieczysław Dembniak, Stanisław Jakubczyk, Marian Wasilewski. Płynęli przez Hel, gdzie przeszli odprawę celną. 3 lipca przy wyspie Ven minęli się z wracającym do kraju „Darem Pomorza”. Podczas podróży cumowali w portach: Gilleleje (4 lipca), Aberdeen (12–16 lipca), Balfour (noc 16 do 18 lipca), Reykjavik (25–29 lipca). Postoje spowodowane były pęknięciem foka (pierwszy postój) oraz ponawiającą się awarią silnika, który ostatecznie usprawniono w Reykjaviku. Od 10 sierpnia jacht płynął pomiędzy krą lodową, 13 sierpnia wpłynął do fiordu Godthåb (od 2009: Nuuk) na zachodnim wybrzeżu Grenlandii, od 14 sierpnia cumował w porcie, gdzie usuwano awarie. 16 sierpnia wypłynął w drogę powrotną do Górek Zachodnich. 29 sierpnia jednostka zderzyła się z foką, cumowano w Balfour (5–6 września), Kirkwall (6 września), Helsingborgu (12–13 września), Kopenhadze (13–15 września). 19 września około godziny 17:00 jacht wpłynął do portu w Górkach Zachodnich, cumując w basenie Jachtklubu Stoczni Gdańskiej. Podczas rejsu przebyto 6450 mil morskich w ciągu 84 dni.<br/><br/>
W późniejszych latach jacht był eksploatowany przez Jachtklub Stoczni Gdańskiej jako jednostka szkoleniowa, rekreacyjna i wyczynowa. M.in. w sierpniu 1972 osiadł na skałach w okolicach Helsingborgu (Szwecja), ściągnięty za pomocą pracującego od strony lądu dźwigu, przycholowany do Gdańska. Od 2000 armatorem i właścicielem jachtu jest Marian Śmiałkowski. Firma Mestwin & Freya Marian Śmiałkowski wynajmuje go jako jacht czarterowy. {{author: AKU}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
+
W późniejszych latach jacht był eksploatowany przez Jachtklub Stoczni Gdańskiej jako jednostka szkoleniowa, rekreacyjna i wyczynowa. M.in. w sierpniu 1972 osiadł na skałach w okolicach Helsingborgu (Szwecja), ściągnięty za pomocą pracującego od strony lądu dźwigu, przyholowany do Gdańska. Od 2000 armatorem i właścicielem jachtu jest Marian Śmiałkowski. Firma „Mestwin & Freya Marian Śmiałkowski”  wynajmuje go jako jacht czarterowy. {{author: AKU}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
 +
'''Bibliografia''': <br/>
 +
http://www.polskiezeglarstwopolarne.pl/wp/?p=68.

Aktualna wersja na dzień 09:35, 23 cze 2024

Jacht „Freya” (w środku)

FREYA, jacht stalowy typu J-80, zbudowany w Stoczni Gdańskiej w 1967, jol na dziewięć osób, początkowo należący do Jachtklubu Stoczni Gdańskiej. Pierwotne oznaczenie jachtu: VIII-PZ-14, od 1976: PZ-94, następnie POL-94. Powierzchnia ożaglowania wynosiła 78 m², długość całkowita – 13,53 m, szerokość – 3,6 m, zanurzenie – 2,2 m, silnik Volvo Penta MD21, 60KM.

Jednostka została zaprojektowana przez Henryka Kujawę i Józefa Szymańdę i zbudowana specjalnie dla kapitana żeglugi wielkiej jachtowej Dariusza Boguckiego w ramach przygotowań do rejsu naukowo-wyczynowego nr 5/69 do Grenlandii (pierwszego rejsu do Grenlandii w historii polskiego żeglarstwa i drugiego na świecie). Dariusz Bogucki wyznaczył trasę przez Morze Bałtyckie, Cieśniny Duńskie do Morza Północnego, przejście północnym Oceanem Atlantyckim pod Kap Farvel, Cieśninę Davisa i Morze Baffina do cieśniny Lancaster i Arktykę kanadyjską, w drodze powrotnej – w wypadku sprzyjających warunków atmosferycznych – zamierzał płynąć trasą koło Ziemi Baffina przez zatokę Foxe oraz Cieśninę Hudsona.

Jacht wyruszył 29 VI 1969 około godziny 17:00 z macierzystego portu jednostki w Górkach Zachodnich. Na pokładzie byli zaokrętowani: Dariusz Bogucki – kapitan, Ludwik Balcer – zastępca kapitana i I oficer, Jan Tomaszewski – II oficer, Zdzisław Rawicki – III oficer, Mieczysław Dembniak, Stanisław Jakubczyk, Marian Wasilewski. Płynęli przez Hel, gdzie przeszli odprawę celną. 3 lipca przy wyspie Ven minęli się z wracającym do kraju „Darem Pomorza”. Podczas podróży cumowali w portach: Gilleleje (4 lipca), Aberdeen (12–16 lipca), Balfour (noc 16 do 18 lipca), Reykjavik (25–29 lipca). Postoje spowodowane były pęknięciem foka (pierwszy postój) oraz ponawiającą się awarią silnika, który ostatecznie usprawniono w Reykjaviku. Od 10 sierpnia jacht płynął pomiędzy krą lodową, 13 sierpnia wpłynął do fiordu Godthåb (od 2009: Nuuk) na zachodnim wybrzeżu Grenlandii, od 14 sierpnia cumował w porcie, gdzie usuwano awarie. 16 sierpnia wypłynął w drogę powrotną do Górek Zachodnich. 29 sierpnia jednostka zderzyła się z foką, cumowano w Balfour (5–6 września), Kirkwall (6 września), Helsingborgu (12–13 września), Kopenhadze (13–15 września). 19 września około godziny 17:00 jacht wpłynął do portu w Górkach Zachodnich, cumując w basenie Jachtklubu Stoczni Gdańskiej. Podczas rejsu przebyto 6450 mil morskich w ciągu 84 dni.

W późniejszych latach jacht był eksploatowany przez Jachtklub Stoczni Gdańskiej jako jednostka szkoleniowa, rekreacyjna i wyczynowa. M.in. w sierpniu 1972 osiadł na skałach w okolicach Helsingborgu (Szwecja), ściągnięty za pomocą pracującego od strony lądu dźwigu, przyholowany do Gdańska. Od 2000 armatorem i właścicielem jachtu jest Marian Śmiałkowski. Firma „Mestwin & Freya Marian Śmiałkowski” wynajmuje go jako jacht czarterowy. AKU







Bibliografia:
http://www.polskiezeglarstwopolarne.pl/wp/?p=68.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania