SCHRÖDER ELIASCH CONSTANTIUS, prawnik, sekretarz królewski
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File: Elias_Schröder.jpg |thumb| Karta tytułowa jednego z dzieł Eliasa Constanttiusa Schrödera]] | [[File: Elias_Schröder.jpg |thumb| Karta tytułowa jednego z dzieł Eliasa Constanttiusa Schrödera]] | ||
− | '''ELIASCH CONSTANTIUS SCHRÖDER''' (16 XI 1625 Gdańsk – 24 II 1680 Gdańsk), po uzyskaniu | + | '''ELIASCH CONSTANTIUS SCHRÖDER''' (16 XI 1625 Gdańsk – 24 II 1680 Gdańsk), po uzyskaniu szlachectwa pisał się: Elias Constantius von Treven Schröder, uczony. Syn browarnika i kupca Eliasa (1589 – 1653, pochowany w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Najświętszej Marii Panny]]), [[KALWINI W GDAŃSKU | kalwinisty]], wraz z braćmi Aegidiusem (pochowany 20 IV 1635) oraz Georgiem (1592–1626) zapisanego w marcu 1600 do gdańskiego [[GIMNAZJUM AKADEMICKIE | Gimnazjum Akademickiego]], i poślubionej przez niego w 1617 Elisabeth (7 VI 1592 – pochowana 29 IV 1648 w kościele NMP), córki Georga Kortha (Kurtza). Brat stryjeczny burmistrza [[SCHRÖDER CHRISTIAN, burmistrz Gdańska | Christiana Schrödera]].<br/><br/> |
− | W latach 1640–1643 uczeń | + | W latach 1640–1643 również uczeń Gimnazjum Akademickiego, od 1643 do 1645 studiował prawo, historię i matematykę na uniwersytecie w Rostocku, w 1646 kontynuował studia w Lejdzie. Odbył podróż po Europie, dłużej zatrzymał się w Bourges. Od 1648 pracował w Gdańsku jako adwokat, zdobywając uznanie w mieście. Powołany został w skład [[TRZECI ORDYNEK | Trzeciego Ordynku]], z zasiadania w którym zrezygnował w 1662 po nieudanych staraniach o urząd [[ŁAWA MIEJSKA | ławnika]] i przejściu na katolicyzm (przybrał wówczas drugie imię: Constantius). Powrócił w skład Trzeciego Ordynku w 1677 po interwencji króla Jana III Sobieskiego jako jeden z sześciu desygnowanych przez władce katolików. Wspomagał wiedzą prawniczą gdańskie cechy. <br/><br/> |
− | Drukami ku czci króla polskiego Jana Kazimierza zwrócił na siebie jego uwagę, z czego skorzystał gdy w przededniu wojny ze Szwecją wydał (anonimowo) utworu ''Preußisches hahnengeschrei'', który spowodował poruszenie w Gdańsku i śledztwo podjęte przez [[RADA MIEJSKA | Radę Miejską]]. Od 1656 sekretarz i dyplomata króla polskiego Jana Kazimierza, w 1658 otrzymał szlachectwo.<br/><br/> | + | Drukami ku czci króla polskiego Jana Kazimierza zwrócił na siebie jego uwagę, z czego skorzystał gdy w przededniu wojny ze Szwecją wydał (anonimowo) utworu ''Preußisches hahnengeschrei'', który spowodował poruszenie w Gdańsku i śledztwo podjęte przez [[RADA MIEJSKA | Radę Miejską]]. Od 1656 sekretarz i dyplomata króla polskiego Jana Kazimierza, w 1658 otrzymał od niego – jako króla Szwecji (pretendenta do tronu) – szlachectwo szwedzkie. Uzywał następnie zarówno hebu rodzinnego (tarcza dzielona po przekątnej z trzema żukami), jak i nowego (tarcza czteropolowa, w polu pierwszy i czwartym słońce, w drugim i trzecim krzyż).<br/><br/> |
− | Autor prac z zakresu prawa publicznego i ustroju Polski, m.in. ''Serenissimo domino Joanni Casimir dei gratia Regi Poloniae'' (1656), ''Fasti Romanorum Liviani, hoc est'' (1875). Najważniejsze dzieło, pierwsza wyczerpująca monografia dziejów ustroju Gdańska ''Ius publicum Dantiscanum'' (''Gdańskie prawo publiczne'') zgodnie z poleceniem [[RADA MIEJSKA | Rady Miejskiej]] pozostało w rękopisie. Zawierało bowiem opinie korzystne dla rozszerzenia królewskich uprawnień w Gdańsku i nie zostało wydane drukiem mimo królewskiego nakazu i poparcia gdańskich cechów. W 1662 | + | Autor prac z zakresu prawa publicznego i ustroju Polski, m.in. ''Serenissimo domino Joanni Casimir dei gratia Regi Poloniae'' (1656), ''Fasti Romanorum Liviani, hoc est'' (1875). Najważniejsze dzieło, ukończona w 1657 pierwsza wyczerpująca monografia dziejów ustroju Gdańska ''Ius publicum Dantiscanum'' (''Gdańskie prawo publiczne'') zgodnie z poleceniem [[RADA MIEJSKA | Rady Miejskiej]] pozostało w rękopisie. Zawierało bowiem opinie korzystne dla rozszerzenia królewskich uprawnień w Gdańsku i nie zostało wydane drukiem mimo królewskiego nakazu i poparcia gdańskich cechów. W monografii omówiono prawa królów polskich do Gdańska, uprawnienia władz miasta, prawa obywateli i prawa poszczególnych cechów. Całość podkreślała zależność Gdańska od polskich władców. W innych pracach stał na stanowisku, że wydarzenia mu współczesne miały już swoje odpowiedniki w starożytności (np. formy władzy, prawa obywatelskie), dlatego postulował konieczność głębokiej znajomości literatury antycznej, w tym biografii ówczesnych wielki ludzi. <br/><br/> |
− | Po raz pierwszy żonaty był od 1649 z Adelgundą (ur. 1629), córką Hansa Königa. Podczas pobytu w Wiedniu uwiódł pannę z dobrego domu, obiecując jej małżeństwo (mimo, że był żonaty), po jej przybyciu do Gdańska skandal zatuszowano: została z rozkazu miejskich władz natychmiast aresztowana i wydalona z miasta. W 1668 ożenił się z Elisabeth, wdową po Samuelu Edwadsie, kupcu z Torunia pochodzenia szkockiego, z ręką której otrzymał duży kapitał i ziemskie posiadłości. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | + | Po przejściu w 1662 na wiarę katolicką był m.in. obrońcą i dobrodziejem gdańskich [[BRYGIDKI | brygidek]], krótko był notariuszem biskupim w [[STARE SZKOTY | Starych Szkotach]], ponownie podróżował po Europie. Nie odnalazł się w środowisku katolickim, po powrocie do Gdańska wszedł w spór z notariuszem gdańskiego oficjała. Jedno z opublikowanych w tym sporze pism decyzją Stanów Pruskich, na wniosek opata cystersów z Pelplina, zostało publicznie spalone na rynku w Grudziądzu. Uchodził za człowieka utalentowanego, ale niezwykle skąpego i obrażalskiego.<br/><br/> |
+ | Po raz pierwszy żonaty był od 1649 z Adelgundą (ur. 1629), córką Hansa Königa, zawarcia związku gratulował parze młodej wierszowanym utworem rektor szkoły mariackiej Jacob Zetzke. Podczas pobytu w Wiedniu uwiódł pannę z dobrego domu, obiecując jej małżeństwo (mimo, że był żonaty), po jej przybyciu do Gdańska skandal zatuszowano: została z rozkazu miejskich władz natychmiast aresztowana i wydalona z miasta. W 1668 ożenił się z Elisabeth, wdową po Samuelu Edwadsie, kupcu z Torunia pochodzenia szkockiego, z ręką której otrzymał duży kapitał i ziemskie posiadłości. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> | ||
+ | '''Bibliografia''': <br/> | ||
+ | ''Księga wpisów uczniów Gimnazjum Gdańskiego 1580–1814'', wyd. Zbigniew Nowak i Przemysław Szafran, Warszawa–Poznań 1974, s. 64, 137.<br/> | ||
+ | Matysik Stanisław, ''Eliasz Konstanty Schröder, gdański prawnik (1625–1680)'', „Rocznik Gdański”, t. 13, 1954.<br/> | ||
+ | Cieślak Edmund, ''Eliasz Konstanty Schröder'', w: Słownik Biograficzny Pomorza Nadwiślańskiego, t. 4, Gdańsk 1997, s. 176–177.<br/> | ||
+ | Günther Otto, ''Zwei Miscellen zur Danziger Buchdrucker- und Literaturgeschichte im siebenzehnten Jahrhundert'', „Zeitschrift des Westpreussischen Geschichtsvereins”, H. 38, 1898, s. 153 (ocena postaci).<br/> | ||
+ | Weichbrodt Dorothea, ''Patrizier, Bürger, Einwohner der Freien und Hansestadt Danzig in Stamm- und Namentafeln vom 14.–18. Jahrhundert'', Klausdorf–Schwentine 1986–1992, Bd. 4, 221. |
Aktualna wersja na dzień 19:57, 21 paź 2024
ELIASCH CONSTANTIUS SCHRÖDER (16 XI 1625 Gdańsk – 24 II 1680 Gdańsk), po uzyskaniu szlachectwa pisał się: Elias Constantius von Treven Schröder, uczony. Syn browarnika i kupca Eliasa (1589 – 1653, pochowany w kościele Najświętszej Marii Panny), kalwinisty, wraz z braćmi Aegidiusem (pochowany 20 IV 1635) oraz Georgiem (1592–1626) zapisanego w marcu 1600 do gdańskiego Gimnazjum Akademickiego, i poślubionej przez niego w 1617 Elisabeth (7 VI 1592 – pochowana 29 IV 1648 w kościele NMP), córki Georga Kortha (Kurtza). Brat stryjeczny burmistrza Christiana Schrödera.
W latach 1640–1643 również uczeń Gimnazjum Akademickiego, od 1643 do 1645 studiował prawo, historię i matematykę na uniwersytecie w Rostocku, w 1646 kontynuował studia w Lejdzie. Odbył podróż po Europie, dłużej zatrzymał się w Bourges. Od 1648 pracował w Gdańsku jako adwokat, zdobywając uznanie w mieście. Powołany został w skład Trzeciego Ordynku, z zasiadania w którym zrezygnował w 1662 po nieudanych staraniach o urząd ławnika i przejściu na katolicyzm (przybrał wówczas drugie imię: Constantius). Powrócił w skład Trzeciego Ordynku w 1677 po interwencji króla Jana III Sobieskiego jako jeden z sześciu desygnowanych przez władce katolików. Wspomagał wiedzą prawniczą gdańskie cechy.
Drukami ku czci króla polskiego Jana Kazimierza zwrócił na siebie jego uwagę, z czego skorzystał gdy w przededniu wojny ze Szwecją wydał (anonimowo) utworu Preußisches hahnengeschrei, który spowodował poruszenie w Gdańsku i śledztwo podjęte przez Radę Miejską. Od 1656 sekretarz i dyplomata króla polskiego Jana Kazimierza, w 1658 otrzymał od niego – jako króla Szwecji (pretendenta do tronu) – szlachectwo szwedzkie. Uzywał następnie zarówno hebu rodzinnego (tarcza dzielona po przekątnej z trzema żukami), jak i nowego (tarcza czteropolowa, w polu pierwszy i czwartym słońce, w drugim i trzecim krzyż).
Autor prac z zakresu prawa publicznego i ustroju Polski, m.in. Serenissimo domino Joanni Casimir dei gratia Regi Poloniae (1656), Fasti Romanorum Liviani, hoc est (1875). Najważniejsze dzieło, ukończona w 1657 pierwsza wyczerpująca monografia dziejów ustroju Gdańska Ius publicum Dantiscanum (Gdańskie prawo publiczne) zgodnie z poleceniem Rady Miejskiej pozostało w rękopisie. Zawierało bowiem opinie korzystne dla rozszerzenia królewskich uprawnień w Gdańsku i nie zostało wydane drukiem mimo królewskiego nakazu i poparcia gdańskich cechów. W monografii omówiono prawa królów polskich do Gdańska, uprawnienia władz miasta, prawa obywateli i prawa poszczególnych cechów. Całość podkreślała zależność Gdańska od polskich władców. W innych pracach stał na stanowisku, że wydarzenia mu współczesne miały już swoje odpowiedniki w starożytności (np. formy władzy, prawa obywatelskie), dlatego postulował konieczność głębokiej znajomości literatury antycznej, w tym biografii ówczesnych wielki ludzi.
Po przejściu w 1662 na wiarę katolicką był m.in. obrońcą i dobrodziejem gdańskich brygidek, krótko był notariuszem biskupim w Starych Szkotach, ponownie podróżował po Europie. Nie odnalazł się w środowisku katolickim, po powrocie do Gdańska wszedł w spór z notariuszem gdańskiego oficjała. Jedno z opublikowanych w tym sporze pism decyzją Stanów Pruskich, na wniosek opata cystersów z Pelplina, zostało publicznie spalone na rynku w Grudziądzu. Uchodził za człowieka utalentowanego, ale niezwykle skąpego i obrażalskiego.
Po raz pierwszy żonaty był od 1649 z Adelgundą (ur. 1629), córką Hansa Königa, zawarcia związku gratulował parze młodej wierszowanym utworem rektor szkoły mariackiej Jacob Zetzke. Podczas pobytu w Wiedniu uwiódł pannę z dobrego domu, obiecując jej małżeństwo (mimo, że był żonaty), po jej przybyciu do Gdańska skandal zatuszowano: została z rozkazu miejskich władz natychmiast aresztowana i wydalona z miasta. W 1668 ożenił się z Elisabeth, wdową po Samuelu Edwadsie, kupcu z Torunia pochodzenia szkockiego, z ręką której otrzymał duży kapitał i ziemskie posiadłości.
Bibliografia:
Księga wpisów uczniów Gimnazjum Gdańskiego 1580–1814, wyd. Zbigniew Nowak i Przemysław Szafran, Warszawa–Poznań 1974, s. 64, 137.
Matysik Stanisław, Eliasz Konstanty Schröder, gdański prawnik (1625–1680), „Rocznik Gdański”, t. 13, 1954.
Cieślak Edmund, Eliasz Konstanty Schröder, w: Słownik Biograficzny Pomorza Nadwiślańskiego, t. 4, Gdańsk 1997, s. 176–177.
Günther Otto, Zwei Miscellen zur Danziger Buchdrucker- und Literaturgeschichte im siebenzehnten Jahrhundert, „Zeitschrift des Westpreussischen Geschichtsvereins”, H. 38, 1898, s. 153 (ocena postaci).
Weichbrodt Dorothea, Patrizier, Bürger, Einwohner der Freien und Hansestadt Danzig in Stamm- und Namentafeln vom 14.–18. Jahrhundert, Klausdorf–Schwentine 1986–1992, Bd. 4, 221.