MOST POPIELNY, ul. Toruńska
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
+ | [[File: Most_Popielny.jpg |thumb| Most Popielny i ruiny Starego Przedmieścia, 1947]] | ||
[[File:1_Most_Popielny.JPG|thumb|Most Popielny, widok od strony północnej, od ul. Podwale Przedmiejskie (po prawej bloki przy ul. Żabi Kruk nr 9-13, w głębi przystań Klubu Wodnego „Żabi Kruk”, w stronę lewą w tle zabudowa przy ul. Pod Zrębem i na pierwszym planie zabudowania dawnego kolejowego [[DWORZEC BRAMA NIZINNA| Dworca Brama Nizinna]]), 2018]] | [[File:1_Most_Popielny.JPG|thumb|Most Popielny, widok od strony północnej, od ul. Podwale Przedmiejskie (po prawej bloki przy ul. Żabi Kruk nr 9-13, w głębi przystań Klubu Wodnego „Żabi Kruk”, w stronę lewą w tle zabudowa przy ul. Pod Zrębem i na pierwszym planie zabudowania dawnego kolejowego [[DWORZEC BRAMA NIZINNA| Dworca Brama Nizinna]]), 2018]] | ||
[[File:2_Most_Popielny.JPG|thumb|Most Popielny, widok od południa]] | [[File:2_Most_Popielny.JPG|thumb|Most Popielny, widok od południa]] | ||
− | '''MOST POPIELNY''' (1763 Aschhof Brücke, 1778 Aschbrücke), nad [[MOTŁAWA | Motławą]], w ciągu obecnej ul. Toruńskiej, między przecznicami ul. Chmielnej i Żabi Kruk, powstał w 1643, drewniany; łączył [[STARE PRZEDMIEŚCIE | Stare Przedmieście]] z Wyspą Spichrzów ([[SPICHLERZE | Spichlerze]]). Brał nazwę od Dworu Popielnego, przeniesionego na południowy kraniec Spichlerzy po 1494. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. W 1895 przebudowany w konstrukcji stalowej przez gdańską firmę Steimmig & Co. ([[STEIMMIG RUDOLF, inżynier, przedsiębiorca | Rudolf Steimmig]]), nadal zwodzony, obecnie stalowo-żelbetowy. Po przedłużeniu ul. Toruńskiej w 1940 o odcinek od Poggenpfuhl (ul. Żabi Kruk) do Wiebewall (ul. Okopowa) ważny element nowej trasy komunikacyjnej. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | + | '''MOST POPIELNY''' (1763 Aschhof Brücke, 1778 Aschbrücke), nad [[MOTŁAWA | Motławą]], w ciągu obecnej ul. Toruńskiej, między przecznicami ul. Chmielnej i Żabi Kruk, powstał w 1643, drewniany; łączył [[STARE PRZEDMIEŚCIE | Stare Przedmieście]] z Wyspą Spichrzów ([[SPICHLERZE | Spichlerze]]). Brał nazwę od [[DWÓR POPIELNY | Dworu Popielnego]], przeniesionego na południowy kraniec Spichlerzy po 1494. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. <br/><br/> |
+ | W 1895 przebudowany w konstrukcji stalowej przez gdańską firmę Steimmig & Co. ([[STEIMMIG RUDOLF, inżynier, przedsiębiorca | Rudolf Steimmig]]), nadal zwodzony, obecnie stalowo-żelbetowy. Po przedłużeniu ul. Toruńskiej w 1940 o odcinek od Poggenpfuhl (ul. Żabi Kruk) do Wiebewall (ul. Okopowa) ważny element nowej trasy komunikacyjnej. Lekko uszkodzony w 1945, był do 1948 jedynym szlakiem komunikacyjnym łączącym centrum miasta z [[DOLNE MIASTO| Dolnym Miastem]], [[PRZERÓBKA | Przeróbką]], [[STOGI | Stogami]] i szosą w kierunku Warszawy. | ||
+ | W 2020, ze względu na zły stan techniczny, ruch na moście zwężono whadłowo do jednego pasa. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 09:00, 3 kwi 2024
MOST POPIELNY (1763 Aschhof Brücke, 1778 Aschbrücke), nad Motławą, w ciągu obecnej ul. Toruńskiej, między przecznicami ul. Chmielnej i Żabi Kruk, powstał w 1643, drewniany; łączył Stare Przedmieście z Wyspą Spichrzów ( Spichlerze). Brał nazwę od Dworu Popielnego, przeniesionego na południowy kraniec Spichlerzy po 1494. Do połowy XIX wieku zamykany na noc.
W 1895 przebudowany w konstrukcji stalowej przez gdańską firmę Steimmig & Co. ( Rudolf Steimmig), nadal zwodzony, obecnie stalowo-żelbetowy. Po przedłużeniu ul. Toruńskiej w 1940 o odcinek od Poggenpfuhl (ul. Żabi Kruk) do Wiebewall (ul. Okopowa) ważny element nowej trasy komunikacyjnej. Lekko uszkodzony w 1945, był do 1948 jedynym szlakiem komunikacyjnym łączącym centrum miasta z Dolnym Miastem, Przeróbką, Stogami i szosą w kierunku Warszawy.
W 2020, ze względu na zły stan techniczny, ruch na moście zwężono whadłowo do jednego pasa.