GDAŃSKI TEATR SZEKSPIROWSKI
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 3: | Linia 3: | ||
[[File:Teatr_Szekspirowski.jpg | thumb| Gdański Teatr Szekspirowski, widok od ul. Zbytki]] | [[File:Teatr_Szekspirowski.jpg | thumb| Gdański Teatr Szekspirowski, widok od ul. Zbytki]] | ||
[[File:Scena z performance’u Triumf Ognia, Ciał i Maszyn inaugurującego budowę Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.JPG|thumb|Scena z performance’u ''Triumf Ognia, Ciał i Maszyn'', inaugurującego budowę Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego]] | [[File:Scena z performance’u Triumf Ognia, Ciał i Maszyn inaugurującego budowę Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.JPG|thumb|Scena z performance’u ''Triumf Ognia, Ciał i Maszyn'', inaugurującego budowę Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego]] | ||
− | '''GDAŃSKI TEATR SZEKSPIROWSKI''', instytucja kultury powstała 20 II 2008 z inicjatywy prezydenta Gdańska | + | '''GDAŃSKI TEATR SZEKSPIROWSKI''', instytucja kultury powstała 20 II 2008 z inicjatywy [[LIMON JERZY, profesor Uniwersytetu Gdańskiego | Jerzego Limona]] i kierowanej przez niego Fundacji Theatrum Gedanense, oraz prezydenta Gdańska i marszałka województwa pomorskiego. Celem jest kreacja działań artystycznych oraz tworzenie, prezentacja i upowszechnianie kultury teatralnej, promocja młodych artystów, wspieranie rozwoju twórczości i talentów oraz edukacja teatralna dzieci, młodzieży, nauczycieli, osób starszych i osób z niepełnosprawnościami. Wraz z Fundacją Theatrum Gedanense co roku w sierpniu organizuje w Trójmieście międzynarodowy [[FESTIWAL SZEKSPIROWSKI | Festiwal Szekspirowski]], a w kwietniu Urodziny Szekspira. Zainicjował [[TEATR W OKNIE | Teatr w Oknie]], najmniejszą scenę teatralną w Gdańsku. Zrealizował poddaną przez Fundację Theatrum Gedanense ideę budowy w Gdańsku teatru szekspirowskiego. <br/><br/> |
− | 14 IX 2009 na działce przy ul. Bogusławskiego 1 wmurowano kamień węgielny (towarzyszył temu happening szekspirowski [[WAJDA ANDRZEJ | Andrzeja Wajdy]] ''Aktorzy przyjechali''), 5 III 2011 rozpoczęto budowę (towarzyszył temu performance ''Triumf ognia, ciał i maszyn'' według pomysłu i w reżyserii Roberta Florczaka). | + | 14 IX 2009 na działce przy ul. Bogusławskiego 1 wmurowano kamień węgielny (towarzyszył temu happening szekspirowski [[WAJDA ANDRZEJ, reżyser, honorowy obywatel Gdańska | Andrzeja Wajdy]] ''Aktorzy przyjechali''), 5 III 2011 rozpoczęto budowę (towarzyszył temu performance ''Triumf ognia, ciał i maszyn'' według pomysłu i w reżyserii Roberta Florczaka), wiechę zawieszono 29 X 2013. Symbolicznie otwarty 23 IV 2014 spektaklem „Pierwsze Publiczne Otwarcia Dachu”. Oficjalne otwarcie odbyło się 19 IX 2014, z udziałem m.in. premiera [[TUSK DONALD FRANCISZEK, premier | Donalda Tuska]] z małżonką, minister kultury [[OMILANOWSKA–KILJAŃCZYK MAŁGORZATA, profesor Uniwersytetu Gdańskiego | Małgorzaty Omilanowskiej]], ministra sprawiedliwości [[BIERNACKI MAREK, polityk, poseł | Marka Biernackiego]] i marszałka Senatu [[BORUSEWICZ BOGDAN, polityk, honorowy obywatel Gdańska | Bogdana Borusewicza]] (uroczystość zakłócił alarm o znalezieniu domniemanego materiału wybuchowego (w rzeczywistości pozostawionej bez opieki torby z zestawem do nagłośnienia sceny) i konieczność czasowej (godzinnej) ewakuacji gości). Obowiązki dyrektora pełnił w latach 2008–2021 [[LIMON JERZY, profesor Uniwersytetu Gdańskiego | Jerzy Limon]], od 3 IX 2021 Agata Grenda. {{author: ARS}}<br/><br/> |
− | Budynek, według projektu włoskiego architekta Renata Rizziego, został zaprojektowany jako nowoczesny obiekt, którego wnętrze nawiązuje do XVII-wiecznego pierwowzoru, [[SZKOŁA FECHTUNKU | Szkoły Fechtunku]]. Cechują go niecodzienne rozwiązania architektoniczne: brak typowego foyer, którego funkcję pełni kilka pomieszczeń (hol wejściowy, podwieszana nad nim do stropu drewniana sala oraz korytarze, prowadzące do poszczególnych poziomów galerii dla widzów), zmienny, adaptowalny układ sceny i widowni, wpływający na ilość widzów (do 600 osób przy ustawieniu teatralnym lub do 1000 osób przy ustawieniu koncertowym), jak również na widoczność przez nich sceny inną w przypadku ustawienia klasycznej sceny włoskiej, inną w przypadku wysuniętej sceny elżbietańskiej. Atrakcją jest otwierany przy dobrej pogodzie dach, umożliwiający pokazywanie spektakli przy świetle dziennym pod gołym niebem (scena elżbietańska).<br/><br/> | + | Budynek, według projektu włoskiego architekta Renata Rizziego, został zaprojektowany jako nowoczesny obiekt, którego wnętrze nawiązuje do XVII-wiecznego pierwowzoru, [[SZKOŁA FECHTUNKU | Szkoły Fechtunku]]. Cechują go niecodzienne rozwiązania architektoniczne: brak typowego foyer, którego funkcję pełni kilka pomieszczeń (hol wejściowy, podwieszana nad nim do stropu drewniana sala oraz korytarze, prowadzące do poszczególnych poziomów galerii dla widzów), zmienny, adaptowalny układ sceny i widowni, wpływający na ilość widzów (do 600 osób przy ustawieniu teatralnym lub do 1000 osób przy ustawieniu koncertowym), jak również na widoczność przez nich sceny, inną w przypadku ustawienia klasycznej sceny włoskiej, inną w przypadku wysuniętej sceny elżbietańskiej. Atrakcją jest otwierany przy dobrej pogodzie dach, umożliwiający pokazywanie spektakli przy świetle dziennym pod gołym niebem (scena elżbietańska).<br/><br/> |
− | Do XVII-wiecznego pierwowzoru nawiązuje również sposób jego funkcjonowania - jako teatr impresaryjny: bez własnego zespołu aktorskiego, zapraszający teatry z Polski i zagranicy. Repertuar opiera się na czterech głównych cyklach: Teatrach Polskich, Teatrach Europy i Świata, Scenie Muzycznej oraz Lecie z Szekspirem. Stał się również atrakcją turystyczną, można go zwiedzać z przewodnikiem. {{author: JANSZ}} <br/><br/> | + | Do XVII-wiecznego pierwowzoru nawiązuje również sposób jego funkcjonowania - jako teatr impresaryjny: bez własnego zespołu aktorskiego, zapraszający teatry z Polski i zagranicy. Repertuar opiera się na czterech głównych cyklach: Teatrach Polskich, Teatrach Europy i Świata, Scenie Muzycznej oraz Lecie z Szekspirem. Stał się również atrakcją turystyczną, można go zwiedzać z przewodnikiem. |
+ | Funkcjonalna wszechstronność i atrakcyjność obiektu powoduje, że Teatr ma bogatą ofertę w ramach współpracy kultury z biznesem, wynajmując swoje zasoby na kongresy, konferencje, uroczyste bankiety, eventy firmowe i wiele innych, oferując do wyboru szereg przestrzeni: Salę Główną, Hol wejściowy, Foyer, Salę Wystawienniczą, Salę Spotkań, taras, zewnętrzny dziedziniec i wiele innych, dając także możliwość poszerzenia programu wydarzenia m.in. o zwiedzanie teatru z przewodnikiem (w ciągu dnia lub w nocy), z lampką szampana serwowaną na tarasie, skąd rozciąga się zapierający dech widok na gdańskie Główne Miasto i wzbogacenia o elementy artystyczne, jak happening czy koncert. {{author: JANSZ}} <br/><br/> | ||
24 VI 2015 budynek otrzymał Nagrodę Roku SARP za rok 2014 jako „najlepszy obiekt architektoniczny wzniesiony ze środków publicznych”, przyznawaną pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej przez Stowarzyszenie Architektów Polskich. 5 X 2015 (podczas targów Expo Real) w Pinakothek der Moderne w Monachium został uhonorowany prestiżową nagrodą w dziedzinie architektury Iconic Awards 2015 (w kategorii „projekt roku”), przyznawaną przez Rat für Formgebung (Niemiecka Rada Wzornictwa). {{author: ARS}}<br/><br/> | 24 VI 2015 budynek otrzymał Nagrodę Roku SARP za rok 2014 jako „najlepszy obiekt architektoniczny wzniesiony ze środków publicznych”, przyznawaną pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej przez Stowarzyszenie Architektów Polskich. 5 X 2015 (podczas targów Expo Real) w Pinakothek der Moderne w Monachium został uhonorowany prestiżową nagrodą w dziedzinie architektury Iconic Awards 2015 (w kategorii „projekt roku”), przyznawaną przez Rat für Formgebung (Niemiecka Rada Wzornictwa). {{author: ARS}}<br/><br/> | ||
− | Wraz z [[TEATR WYBRZEŻE | Teatrem Wybrzeże]] otrzymał Nagrodę Honorową Marszałka Województwa Pomorskiego za Przedstawienie Roku 2015, którym zostały „Wesołe kumoszki z Windsoru” Williama Szekspira w reżyserii Pawła Aignera. Nagrodzony prestiżową Architizer A+Award: w kategorii Gmach/Teatr (Hall/Theatre) zdobył Nagrodę Jurorów, w kategorii Architektura + Cegła (Architecture + Brick) wśród pięciu finalistów (Nowy Jork 2016). Laureat Orła Pomorskiego 2016. Klubokawiarnia i Bufet Aktora w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim zostały najlepszymi wnętrzami publicznymi 2016 w plebiscycie Polskie Wnętrze 2016. Certyfikat Najlepszego Produktu Turystycznego Polskiej Organizacji Turystycznej – zwany turystycznym Oscarem – za rok 2017. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku – jako jedyny festiwal w Polsce i jeden z pięciu w Europie – otrzymał prestiżową EFFE AWARD 2017-2018.<br/><br/> | + | Wraz z [[TEATR WYBRZEŻE | Teatrem Wybrzeże]] otrzymał Nagrodę Honorową Marszałka Województwa Pomorskiego za Przedstawienie Roku 2015, którym zostały „Wesołe kumoszki z Windsoru” Williama Szekspira w reżyserii Pawła Aignera. Nagrodzony prestiżową Architizer A+Award: w kategorii Gmach/Teatr (Hall/Theatre) zdobył Nagrodę Jurorów, w kategorii Architektura + Cegła (Architecture + Brick) wśród pięciu finalistów (Nowy Jork 2016). Laureat Orła Pomorskiego 2016. Klubokawiarnia i Bufet Aktora w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim zostały najlepszymi wnętrzami publicznymi 2016 w plebiscycie Polskie Wnętrze 2016. Certyfikat Najlepszego Produktu Turystycznego Polskiej Organizacji Turystycznej – zwany turystycznym Oscarem – za rok 2017. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku – jako jedyny festiwal w Polsce i jeden z pięciu w Europie – otrzymał prestiżową EFFE AWARD 2017-2018. Wraz z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie laureat Nagrody Marszałka Województwa Pomorskiego za przedstawienie roku 2022 – wspólnie wyprodukowany musical „1989”, dla tego samego przedstawienia laureat Nagrody Miasta Gdańska za spektakl roku 2022 oraz dla Katarzyny Szyngiery za jego reżyserię, tudzież nagrody za najlepszy spektakl roku 2022 na Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi.<br/><br/> |
− | 23 IV 2022 przy teatrze otwarto Bibliotekę im. prof. Jerzego Limona, z księgozbioru podarowanego przez żonę – Justynę | + | 23 IV 2022 przy teatrze otwarto Bibliotekę im. prof. Jerzego Limona, z księgozbioru podarowanego przez żonę – Justynę Marcinkiewicz–Limon, fundatorem biblioteki było Amerykańskie Towarzystwo Przyjaciół Fundacji Theatrum Gedanense, wnętrze zaprojektował i wykonał Tomasz Krupiński. {{author: JANSZ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 17:22, 9 lip 2024
GDAŃSKI TEATR SZEKSPIROWSKI, instytucja kultury powstała 20 II 2008 z inicjatywy Jerzego Limona i kierowanej przez niego Fundacji Theatrum Gedanense, oraz prezydenta Gdańska i marszałka województwa pomorskiego. Celem jest kreacja działań artystycznych oraz tworzenie, prezentacja i upowszechnianie kultury teatralnej, promocja młodych artystów, wspieranie rozwoju twórczości i talentów oraz edukacja teatralna dzieci, młodzieży, nauczycieli, osób starszych i osób z niepełnosprawnościami. Wraz z Fundacją Theatrum Gedanense co roku w sierpniu organizuje w Trójmieście międzynarodowy Festiwal Szekspirowski, a w kwietniu Urodziny Szekspira. Zainicjował Teatr w Oknie, najmniejszą scenę teatralną w Gdańsku. Zrealizował poddaną przez Fundację Theatrum Gedanense ideę budowy w Gdańsku teatru szekspirowskiego.
14 IX 2009 na działce przy ul. Bogusławskiego 1 wmurowano kamień węgielny (towarzyszył temu happening szekspirowski Andrzeja Wajdy Aktorzy przyjechali), 5 III 2011 rozpoczęto budowę (towarzyszył temu performance Triumf ognia, ciał i maszyn według pomysłu i w reżyserii Roberta Florczaka), wiechę zawieszono 29 X 2013. Symbolicznie otwarty 23 IV 2014 spektaklem „Pierwsze Publiczne Otwarcia Dachu”. Oficjalne otwarcie odbyło się 19 IX 2014, z udziałem m.in. premiera Donalda Tuska z małżonką, minister kultury Małgorzaty Omilanowskiej, ministra sprawiedliwości Marka Biernackiego i marszałka Senatu Bogdana Borusewicza (uroczystość zakłócił alarm o znalezieniu domniemanego materiału wybuchowego (w rzeczywistości pozostawionej bez opieki torby z zestawem do nagłośnienia sceny) i konieczność czasowej (godzinnej) ewakuacji gości). Obowiązki dyrektora pełnił w latach 2008–2021 Jerzy Limon, od 3 IX 2021 Agata Grenda.
Budynek, według projektu włoskiego architekta Renata Rizziego, został zaprojektowany jako nowoczesny obiekt, którego wnętrze nawiązuje do XVII-wiecznego pierwowzoru, Szkoły Fechtunku. Cechują go niecodzienne rozwiązania architektoniczne: brak typowego foyer, którego funkcję pełni kilka pomieszczeń (hol wejściowy, podwieszana nad nim do stropu drewniana sala oraz korytarze, prowadzące do poszczególnych poziomów galerii dla widzów), zmienny, adaptowalny układ sceny i widowni, wpływający na ilość widzów (do 600 osób przy ustawieniu teatralnym lub do 1000 osób przy ustawieniu koncertowym), jak również na widoczność przez nich sceny, inną w przypadku ustawienia klasycznej sceny włoskiej, inną w przypadku wysuniętej sceny elżbietańskiej. Atrakcją jest otwierany przy dobrej pogodzie dach, umożliwiający pokazywanie spektakli przy świetle dziennym pod gołym niebem (scena elżbietańska).
Do XVII-wiecznego pierwowzoru nawiązuje również sposób jego funkcjonowania - jako teatr impresaryjny: bez własnego zespołu aktorskiego, zapraszający teatry z Polski i zagranicy. Repertuar opiera się na czterech głównych cyklach: Teatrach Polskich, Teatrach Europy i Świata, Scenie Muzycznej oraz Lecie z Szekspirem. Stał się również atrakcją turystyczną, można go zwiedzać z przewodnikiem.
Funkcjonalna wszechstronność i atrakcyjność obiektu powoduje, że Teatr ma bogatą ofertę w ramach współpracy kultury z biznesem, wynajmując swoje zasoby na kongresy, konferencje, uroczyste bankiety, eventy firmowe i wiele innych, oferując do wyboru szereg przestrzeni: Salę Główną, Hol wejściowy, Foyer, Salę Wystawienniczą, Salę Spotkań, taras, zewnętrzny dziedziniec i wiele innych, dając także możliwość poszerzenia programu wydarzenia m.in. o zwiedzanie teatru z przewodnikiem (w ciągu dnia lub w nocy), z lampką szampana serwowaną na tarasie, skąd rozciąga się zapierający dech widok na gdańskie Główne Miasto i wzbogacenia o elementy artystyczne, jak happening czy koncert.
24 VI 2015 budynek otrzymał Nagrodę Roku SARP za rok 2014 jako „najlepszy obiekt architektoniczny wzniesiony ze środków publicznych”, przyznawaną pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej przez Stowarzyszenie Architektów Polskich. 5 X 2015 (podczas targów Expo Real) w Pinakothek der Moderne w Monachium został uhonorowany prestiżową nagrodą w dziedzinie architektury Iconic Awards 2015 (w kategorii „projekt roku”), przyznawaną przez Rat für Formgebung (Niemiecka Rada Wzornictwa).
Wraz z Teatrem Wybrzeże otrzymał Nagrodę Honorową Marszałka Województwa Pomorskiego za Przedstawienie Roku 2015, którym zostały „Wesołe kumoszki z Windsoru” Williama Szekspira w reżyserii Pawła Aignera. Nagrodzony prestiżową Architizer A+Award: w kategorii Gmach/Teatr (Hall/Theatre) zdobył Nagrodę Jurorów, w kategorii Architektura + Cegła (Architecture + Brick) wśród pięciu finalistów (Nowy Jork 2016). Laureat Orła Pomorskiego 2016. Klubokawiarnia i Bufet Aktora w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim zostały najlepszymi wnętrzami publicznymi 2016 w plebiscycie Polskie Wnętrze 2016. Certyfikat Najlepszego Produktu Turystycznego Polskiej Organizacji Turystycznej – zwany turystycznym Oscarem – za rok 2017. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku – jako jedyny festiwal w Polsce i jeden z pięciu w Europie – otrzymał prestiżową EFFE AWARD 2017-2018. Wraz z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie laureat Nagrody Marszałka Województwa Pomorskiego za przedstawienie roku 2022 – wspólnie wyprodukowany musical „1989”, dla tego samego przedstawienia laureat Nagrody Miasta Gdańska za spektakl roku 2022 oraz dla Katarzyny Szyngiery za jego reżyserię, tudzież nagrody za najlepszy spektakl roku 2022 na Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi.
23 IV 2022 przy teatrze otwarto Bibliotekę im. prof. Jerzego Limona, z księgozbioru podarowanego przez żonę – Justynę Marcinkiewicz–Limon, fundatorem biblioteki było Amerykańskie Towarzystwo Przyjaciół Fundacji Theatrum Gedanense, wnętrze zaprojektował i wykonał Tomasz Krupiński.