MOST CHLEBOWY

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
 
[[File:Most Chlebowy, Julius Greth, 1857.JPG|thumb|''Most Chlebowy'', Julius Greth, 1857]]
 
[[File:Most Chlebowy, Julius Greth, 1857.JPG|thumb|''Most Chlebowy'', Julius Greth, 1857]]
[[File: Gottlieb_Robert_Dahms.jpg|thumb|[[DAHMS GOTTLIEB ROBERT| Gottlieb Robert Dahms]] ''Ratusz Starego Miasta i gmach nowego sądu'', olej na płótnie, 1873–1883]]
+
[[File: Gottlieb_Robert_Dahms.jpg|thumb|[[DAHMS GOTTLIEB ROBERT, artysta plastyk| Gottlieb Robert Dahms]] ''Ratusz Starego Miasta i gmach nowego sądu'', olej na płótnie, 1873–1883]]
 
[[File:Most_Chlebowy.jpg|thumb|Kanał Raduni i Most Chlebowy]]
 
[[File:Most_Chlebowy.jpg|thumb|Kanał Raduni i Most Chlebowy]]
 
[[File:Kłódki_zakochanych_na_Moście_Chlebowym..JPG|thumb|Kłódki zakochanych na Moście Chlebowym]]
 
[[File:Kłódki_zakochanych_na_Moście_Chlebowym..JPG|thumb|Kłódki zakochanych na Moście Chlebowym]]
Linia 7: Linia 7:
 
'''MOST CHLEBOWY''', zbudowany około 1350 w związku z powstaniem [[KANAŁ RADUNI | Kanału Raduni]], obecnie łączy ulice Kowalską i Korzenną. Nazwa pochodzi od znajdujących się na nim od XIV wieku kilku budynków, w których sprzedawano chleb ([[ŁAWY CHLEBOWE | ławy chlebowe]]). Przed 1857  został przebudowany na murowany, przed 1901 – ze względu na położenie na nim torów tramwajowych – rozbudowany; wykonane wówczas prace nadały mu ciężki kształt.<br/><br/>
 
'''MOST CHLEBOWY''', zbudowany około 1350 w związku z powstaniem [[KANAŁ RADUNI | Kanału Raduni]], obecnie łączy ulice Kowalską i Korzenną. Nazwa pochodzi od znajdujących się na nim od XIV wieku kilku budynków, w których sprzedawano chleb ([[ŁAWY CHLEBOWE | ławy chlebowe]]). Przed 1857  został przebudowany na murowany, przed 1901 – ze względu na położenie na nim torów tramwajowych – rozbudowany; wykonane wówczas prace nadały mu ciężki kształt.<br/><br/>
 
Po II wojnie światowej nie odbudowano przechodzącej tamtędy linii tramwajowej. Podczas modernizacji, trwającej od lipca 2002 do 9 IV 2003 (otwarcie), przywrócono mu lżejszy kształt, położono nawierzchnię z kostki brukowej, zamontowano iluminacje, cztery stylizowane latarnie, zamontowano stylowe bariery, na okalającym go murku zamontowano tablicę z piaskowca z nazwą. Jego nośność wynosi 30 ton, długość 16,41 m, szerokość 16,39 m.<br/><br/>
 
Po II wojnie światowej nie odbudowano przechodzącej tamtędy linii tramwajowej. Podczas modernizacji, trwającej od lipca 2002 do 9 IV 2003 (otwarcie), przywrócono mu lżejszy kształt, położono nawierzchnię z kostki brukowej, zamontowano iluminacje, cztery stylizowane latarnie, zamontowano stylowe bariery, na okalającym go murku zamontowano tablicę z piaskowca z nazwą. Jego nośność wynosi 30 ton, długość 16,41 m, szerokość 16,39 m.<br/><br/>
Od 31 VII 2011 nieoficjalnie jest to tzw. Most Zakochanych, Most Miłości, na którego balustradach młode pary zawieszają kłódki z własnymi inicjałami; akcję zainicjował portal [[TROJMIASTO.PL | trójmiasto.pl]]. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
+
Od 31 VII 2011 nieoficjalnie jest to tzw. Most Zakochanych, Most Miłości, na którego balustradach młode pary zawieszają kłódki z własnymi inicjałami; akcję zainicjował portal [[TROJMIASTO.PL, portal internetowy | trójmiasto.pl]]. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Aktualna wersja na dzień 15:37, 4 cze 2024

Most Chlebowy, Julius Greth, 1857
Gottlieb Robert Dahms Ratusz Starego Miasta i gmach nowego sądu, olej na płótnie, 1873–1883
Kanał Raduni i Most Chlebowy
Kłódki zakochanych na Moście Chlebowym

MOST CHLEBOWY, zbudowany około 1350 w związku z powstaniem Kanału Raduni, obecnie łączy ulice Kowalską i Korzenną. Nazwa pochodzi od znajdujących się na nim od XIV wieku kilku budynków, w których sprzedawano chleb ( ławy chlebowe). Przed 1857 został przebudowany na murowany, przed 1901 – ze względu na położenie na nim torów tramwajowych – rozbudowany; wykonane wówczas prace nadały mu ciężki kształt.

Po II wojnie światowej nie odbudowano przechodzącej tamtędy linii tramwajowej. Podczas modernizacji, trwającej od lipca 2002 do 9 IV 2003 (otwarcie), przywrócono mu lżejszy kształt, położono nawierzchnię z kostki brukowej, zamontowano iluminacje, cztery stylizowane latarnie, zamontowano stylowe bariery, na okalającym go murku zamontowano tablicę z piaskowca z nazwą. Jego nośność wynosi 30 ton, długość 16,41 m, szerokość 16,39 m.

Od 31 VII 2011 nieoficjalnie jest to tzw. Most Zakochanych, Most Miłości, na którego balustradach młode pary zawieszają kłódki z własnymi inicjałami; akcję zainicjował portal trójmiasto.pl.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania