RELIANT, brytyjski okręt transportowy (1983)

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >

„RELIANT”, brytyjski okręt transportowy. Zbudowany w Stoczni Gdańskiej (nr budowy B463/11) jako kontenerowiec projektu B463 „Astronomer” dla brytyjskiego armatora Harrison Line z Liverpoolu. Położenie stępki 4 XI 1975, wodowanie 6 VII 1976, ukończenie budowy 26 I 1977.

W maju 1982 wyczarterowany przez Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii dla Royal Fleet Auxiliary (RFA; Królewska Flota Pomocnicza; brytyjska formacja okrętów pomocniczych) i przeznaczony do obsługi jednostek biorących udział w trwającej wówczas wojnie o Falklandy. Wyposażony został w stoczni Devonport Dockyard w pokład lotniczy i hangar dla 13 śmigłowców Westland Wessex. Na wodach południowego Oceanu Atlantyckiego służył od lipca do 17 września 1982. Okazał się na tyle użyteczny, że już w grudniu został skierowany do stałej służby w RFA. Od 16 IV do 3 XII 1983 przebudowany został w stoczni Cammell Laird w Birkenhead na śmigłowcowiec zaopatrzeniowy (Helicopter Support Ship), 16 XI 1983 wcielony do służby jako „Reliant” (numer burtowy A 131). Koszt przebudowy, opartej na uznanym za amerykańskim tzw. systemie Arapaho (zakładającym modularne wykorzystanie kontenerów zawierających np. wyposażenie warsztatowe, logistyczne czy zakwaterowanie) wyniósł 30 mln funtów.

2 I 1984 skierowany do Bejrutu, skąd 11 stycznia ewakuował na Cypr 115 brytyjskich żołnierzy z sił pokojowych stacjonujących w Libanie. W listopadzie 1984 został przebazowany na południowy Atlantyk, służąc w ramach osłony wód falklandzkich. Spędził wówczas 566 dni na morzu bez zawijania do portów (nie licząc wizyty w Fort Lauderdale na Florydzie podczas drogi powrotnej) i przebył 100 000 mil morskich. W trakcie służby ujawniły się jednak ograniczenia systemu Arapaho. 25 V 1986 powrócił do Devonport, 25 lipca został wycofany ze służby. Po dokonanym przez Seaforth Welding Co. Ltd w Liverpoolu przywróceniu do poprzedniego stanu (zgodnie z ustaleniami czarteru), zwrócony Harrison Line.

27 X 1986 został sprzedany jako „Admiralty Island” (armator Parramatta Shipping Co. S.A., Hongkong, bandera Panamy), od kwietnia 1989 nosił nazwę „Wealthy River” (Unison Maritime SA, od 1994 Rubimonte Maritime Inc.). 7 IX 1998 przybył na złomowanie do Alang w Indiach.

Pojemność 27867 BRT, 15438 NRT; nośność 18570 DWT, 1412 TEU; wyporność pełna 31500 t; wymiary: długość między pionami 193,8 m, całkowita 204,2 m; szerokość 30,8 m; zanurzenie 8 m; napęd: silnik dieslowy Cegielski-Sulzer 10RND90 o mocy 29000 KM, 1 śruba; prędkość maksymalna 22 w.; zasięg 17400 Mm, zapas paliwa 3327 t; uzbrojenie: cztery pojedyncze działka przeciwlotnicze 20 mm Oerlikon GAM-B01; pokład lotniczy o wymiarach 59,7 x 25,9 m; hangar lotniczy 33 x 12,8 x 6,1 m; 5 śmigłowców Westland Sea King; radar Marconi 16-calowy; załoga: 195-201 ludzi (w tym 21 oficerów) oraz 140 lotników z Royal Navy. OM









Bibliografia:

Adams T., Smith J., The Royal Fleet Auxiliary: A Century of Service, London 2005.
„Combat Fleets of the World” 1986/1987.
Hobbs D., Aircraft Carriers of the Royal and Commonwealth Navies, London 1996.
„Jane’s Fighting Ships”, 1986/1987.
„Marine News”, 1986.
Miramar Ship Index, [www.miramarshipindex.nz/ship/7383889].
Puddefoot G., The Fourth Force: The Untold Story of the RFA since 1945, Seaforth Publishing 2009.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania