PŁUCIENNIK MONIKA, dyrektor Archiwum Uniwersytetu Gdańskiego
< Poprzednie | Następne > |
MONIKA PŁUCIENNIK (ur. 28 XI 1977 Malbork), dyrektor Archiwum Uniwersytetu Gdańskiego (UG). Córka Walentego Pantera (ur. 13 III 1952) i Ireny (24 VII 1951). W 1996 absolwentka klasy o profilu humanistycznym Liceum Ogólnokształcącego im. Henryka Sienkiewicza w Malborku, jednocześnie w 1993 Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Toruniu i w 1999 Państwowej Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Toruniu (muzyk–instrumentalista, specjalizacja w zakresie gry na gitarze klasycznej). W latach 1996–2002 studiowała na Wydziale Nauk Historycznych Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, obroniła pracę magisterską Muzyka w Toruniu w średniowieczu i na progu czasów nowożytnych (do 1600 roku) na tle porównawczym (promotor: prof. Janusz Tandecki), magister historii w specjalizacji archiwistycznej. Od 2018, na podstawie rozprawy Polska terminologia archiwalna w źródłach prawa (promotor: dr. hab. Władysław Stępniak, druk: Warszawa 2020), doktor nauk humanistycznych.
Od 19 XII 2001 do maja 2005 pracowała w Archiwum Państwowym w Elblągu z siedzibą w Malborku, archiwista Oddziału Opracowania Zasobu. Od maja 2005 do lutego 2019 zatrudniona była w Archiwum Państwowym w Gdańsku (APG) jako kustosz Oddziału I (materiałów archiwalnych powstałych do 1945). Była m.in. z ramienia APG kuratorką wystawy „Gdańsk protestancki w epoce nowożytnej. W 500-lecie wystąpienia Marcina Lutra” (2017–2018, Muzeum Narodowe w Gdańsku, w Oddziale Zielona Brama), koordynatorką projektów, m.in. „Rodzinne historie – gdańskie warsztaty genealogiczne” i „Zatrzymaj, zabezpiecz, przechowaj. Warsztaty archiwalne” (2018). Od 11 II 2019 kierownik Archiwum UG, od 1 III 2021 dyrektor Archiwum UG, od 1 IX 2024 dyrektor Centrum Zarządzania Dokumentacją i Archiwum UG.
Specjalistka od terminologii archiwalnej i jej funkcjonowania we współczesnej archiwistyce polskiej, archiwistyki społecznej oraz archiwistyki muzycznej. Współwydawczyni Księgi łąkowej miasta Grudziądza z pierwszej połowy XVIII wieku. Część I, (wspólnie z Januszem Bonczkowskim, „Rocznik Grudziądzki”, t. 18, 2009, t. 19, 2011). Autorka artykułów, m.in. Wady i zalety crowdsourcingu w udostępnianiu źródeł genealogicznych. Podsumowanie współpracy Archiwum Państwowego w Gdańsku i Pomorskiego Towarzystwa Genealogicznego (w: Historia – Archiwa – Gdańsk, Gdańsk 2018); Różne drogi, jeden cel, czyli o digitalizacji materiałów archiwalnych z zasobu Archiwum Uniwersytetu Gdańskiego (w: Cyfryzacja dokumentacji, Wrocław 2024), wspólnie Anną Siekierską Akta osobowe z zasobu Archiwum Uniwersytetu Gdańskiego jako źródła do badań gdańskiego środowiska naukowego, w: Uniwersytet Gdański – struktury, postacie, wydarzenia, Gdańsk 2021).
Od 2003 członkini Stowarzyszenia Archiwistów Polskich (SAP): od 2007 w Zarządzie Oddziału w Gdańsku, 2021–2022 prezes Oddziału (dwie kadencje), od 2017 członkini Prezydium Zarządu Głównego oraz Rady Programowo-Naukowej SAP w Warszawie. Od 2016 członkini Centralnej Komisji Metodycznej przy Naczelnym Dyrektorze Archiwów Państwowych, autorka wskazówek metodycznych do opracowania źródeł muzycznych w archiwach, opracowania rękopisów dzieł symfonicznych, kameralnych i filmowych Henryka Warsa (z zasobu Polish Music Center w Los Angeles), współorganizatorka cyklu konferencji „Przyszłość pamięci. Archiwa społeczne na Pomorzu”. Od września 2022 wiceprezeska Stowarzyszenia Archiwistów Polskich ds. Rozwoju i Współpracy Krajowej. W latach 2005–2019 członkini Stowarzyszenia Przyjaciół Archiwum Państwowego w Gdańsku.