CZECHOWSKA-DERKACZ BEATA, nauczycielka akademicka, rzeczniczka prasowa, dziennikarka

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Beata Czechowska–Derkacz, 2019

BEATA CZECHOWSKA-DERKACZ (ur. 22 X 1965 Elbląg), specjalistka public relations (PR), nauczycielka akademicka, rzeczniczka prasowa, dziennikarka. W latach 1981–1984 uczęszczała do I Liceum Ogólnokształcącego w Elblągu, od 1984 do 1990 roku studiowała filologię polską na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Gdańskiego (UG), uzyskała specjalność nauczycielską w specjalizacji teatrologia. W latach 2005–2009 odbyła studia doktoranckie na Wydziale Filologiczno-Historycznym UG, od 2011 doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa na podstawie rozprawy Współczesne sposoby kreacji wizerunku polskiego polityka w mediach (wybrane przykłady).

W latach 1990–1994 pracowała jako nauczyciel języka polskiego w Zespole Szkół Mechanicznych w Elblągu, współpracowała z Wydawnictwem Phantom Press jako redaktor i redaktor prowadzący serii książek. Od 1994 do 1997 była redaktorem naczelnym w edukacyjnym Wydawnictwie M. Rożak. W latach 1997–2003 pełniła funkcję sekretarza redakcji oraz kierownika działu społeczno-kulturalnego „Głosu Wybrzeża”, była również dziennikarką tej gazety i jednocześnie w okresie 2000–2003 stałą korespondentką ogólnopolskiego tygodnika „Przegląd”. Od 1 X 2003 do grudnia 2020 rzeczniczka prasowa uczelni, następnie specjalistka PR ds. popularyzacji badań naukowych UG.

Od 1 IX 2012 adiunkt na Wydziale Nauk Społecznych UG. Autorka i współautorka publikacji z zakresu kreowania wizerunku i public relations, między innymi monografii Magia politycznych wizerunków w mediach. Aleksander Kwaśniewski i Andrzej Lepper. Studium przypadków (2012), Rzecznictwo prasowe. Oczekiwania i możliwości. Perspektywa teoretyczna i praktyczna (2015), Identity and Image in Media Communication (2016).

Prowadzi zajęcia i szkolenia dla studentów, słuchaczy studiów podyplomowych, praktyczne warsztaty dla specjalistów PR związanych zarówno z instytucjami publicznymi i organizacjami pożytku publicznego, jak również przedsiębiorstwami i firmami. Współpracuje z otoczeniem gospodarczym, w szczególności pomorskimi firmami, w zakresie wspólnych przedsięwzięć z kierunkiem dziennikarstwo i komunikacja społeczna na UG, a także szkoleń i doradztwa (między innymi z Instytutem Monitorowania Mediów, Press Service, SentiOne, So Blue Sky, Warszawskim Instytutem Bankowości).

Członkini Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „Prom” (w latach 2012–2015 członkini zarządu, następnie przewodnicząca komisji rewizyjnej) oraz Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Odznaczona srebrnym medalem „Za Długoletnią Służbę” (2019). Wyróżniona za politykę informacyjną w Konkursie „Popularyzator Nauki”, organizowany przez redakcję serwisu PAP Nauka w Polsce oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2021).

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania