BRAUSEWETTER OTTO, artysta plastyk

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Otto Brausewetter Wieczorne spotkanie malarzy u Stoddarta
w Gdańsku
, 1862. Widoczni: Johann Sprott Stoddart (pośrodku, z bokobrodami), Francis Blair Stoddart (nalewa wino), Wilhelm August Stryowski (po prawej), Otto Brausewetter (po lewej, pośrodku), Carl Friedrich Wilhelm Scherres (pierwszy z lewej, na pierwszym planie), Carl Gustav Panzer (skrajnie po lewej)
Otto Brausewetter Wirydarz klasztoru franciszkanów w Gdańsku z oprowadzającym po nim gościa Rudolfem Freitagiem, 1861
Otto Brausewetter, Strażnicy na latarni morskiej w Piławie (obecnie Bałtyjsk, Rosja) w okresie wojny prusko-francuskiej w 1870
Otto Brausewetter, Bal 28 XII 1869

OTTO BRAUSEWETTER (11 IX 1835 Zalewo koło Morąga (Saalfeld /Ostpreußen) – 8 VIII 1904 Berlin), artysta plastyk. Syn miejscowego asesora sądowego i sędziego Friedricha Wilhelma oraz Ludwike z domu Henselsca. Od 1852 studiował w Królewcu, od 1857 we Frankfurcie nad Menem, od 1860 ponownie w Królewcu u profesorów: bydgoszczanina Maksymiliana Piotrowskiego (1813–1875), malarza scen historycznych i religijnych, Ludwiga Rosenfeldera (1813–1861), od 1845 dyrektora Akademii Sztuk Pięknych (Kunstakademie) w Królewcu, znanego z autorstwa gdańskiego obrazu Uwolnienie reformatorskiego kaznodziei Pankratiusa Klemme (zob. Pankratiusa Klemme) oraz Hermanna Gemmela (1813–1868), znawcy perspektywy i architektury. Po podróży artystycznej do Włoch, Francji i Rosji w 1869 ukończył studia w Akademii Sztuk Pięknych (ASP) w Berlinie.

W latach 1860–1869 mieszkał i tworzył przemiennie w Gdańsku i Królewcu. Przyjaźnił się z gdańskim kupcem i mecenasem sztuki Carlem Gustavem Panzerem, młodymi malarzami Wilhelmem A. Stryowskim i Carlem Scherresem. Od 1869 w Berlinie, gdzie w 1882 został wykładowcą, w 1888 profesorem ASP. Malował głównie sceny historyczne i religijne, pejzaże (w tym gdańskie) i portrety. Jego prace znajdowały się w zbiorach gdańskich i berlińskich, publikowano je także w czasopismach.

Najbardziej znaną jego pracą było Przemówienie Yorcka do pruskich stanów (1888), zniszczone w Królewcu podczas II wojny światowej (zachowały się pocztówki i zdjęcia). Zaginęło także jego dzieło, powstałe w ramach recepcji w malarstwie utworów szekspirowskich, Król Ryszard III z ukazującymi się duchami zamordowanych synów Edwarda. Fundacja Pruskiego Dziedzictwa Kulturowego zwróciła Muzeum Narodowemu w Gdańsku odnaleziony w 2010 obraz Wieczorne spotkanie malarzy u Stoddarta w Gdańsku (1862), przedstawiający spotkanie członków Zarządu gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. Od 1891 członek Pruskiej Akademii Sztuk Pięknych (Preußische Akademie der Künste). W 1889 odznaczony Małym Złotym Medalem Sztuki (Medaille für Kunst). Zmarł na astmę. Pochowany na Starym Cmentarzu Dwunastu Apostołów (Alter Zwölf-Apostel Kirchhof) w Schöneberg (obecnie dzielnica Berlina). MrGl




















































Bibliografia:
Deegen Ernst, Geschichte der Stadt Saalfeld Ostpr…., Saalfeld 1905, s.325–326.
Donop Lionel von, Rosenfelder Karl Ludwig, w: Allgemeine Deutsche Biographie, Bd. 29, 1889, s. 207-209.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania